• A Grant Thornton Magyarországon
          • Grant Thornton Magyarország

            Az üzleti siker kulcsa egy átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partner támogatása. A közép-európai régió szakértőjeként vállalatunk elkötelezett a dinamikusan fejlődő szervezetek szolgálatára.

            A Grant Thornton vállalatcsoport tagjaként rálátásunk van a Közép-Európán kívüli ügyféligényekre, elvárásokra is. Úgy látjuk, hogy a vállalatok sikerét leginkább az átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partnerek alapozzák meg.

            Tanácsadóink a közép-európai régió szakértői. Cégünk szoros kapcsolatot tart fenn a régióban működő többi Grant Thornton tagvállalattal.

            Az elmúlt években a könyvvizsgálat, adótanácsadás, vagyonértékelés, Corporate Finance, számvitel és bérszámfejtés területén a Grant Thornton erős piaci pozícióra tett szert Magyarországon.

    • Értékeink
    • Elérhetőségeink
    • Referenciák
    • Könyvvizsgálat
          • Könyvvizsgálat

            • Magyar számviteli szabályok szerint elkészített éves és konszolidált éves beszámolók könyvvizsgálata
            • IFRS pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • US GAAP pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • HGB pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • Csoport jelentések könyvvizsgálata
            • Hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások könyvvizsgálata
            • Átalakulási vagyonmérlegek könyvvizsgálata
            • Társaságok teljes körű pénzügyi átvilágítása
            • Belső ellenőrzési rendszerek vizsgálata
    • Adótanácsadás
    • Adócompliance
    • Könyvelés
          • Könyvelés

            • Átfogó könyvviteli szolgáltatások nyújtása egyedi ügyféligények szerint
            • ÁFA bevallások, összesítő jelentések, INTRASTAT jelentések elkészítése
            • Statisztikai jelentések elkészítése
            • Számviteli tanácsadás
            • Beszámolók összeállítása a magyar és nemzetközi számviteli előírásoknak megfelelően
            • Közzététellel kapcsolatos feladatok ellátása
            • Jelentések elkészítése az ügyfelek igényeinek megfelelően
            • Közbenső beszámolók összeállítása, speciális beszámolási igények teljesítése, hiányzó dokumentumok pótlása
            • Pénzügyi tervezés támogatása
    • Bérszámfejtés
          • Bérszámfejtés

            • Teljes körű bérszámfejtési szolgáltatás, munkabérek, utalandó adók és járulékok számítása
            • Bérjegyzékek kezelése, bérjegyzékek online kiküldése a munkavállalóknak, jelszó védelemmel
            • Adatszolgáltatások, bevallások, bejelentések, elkészítése és küldése a hatóságok felé
            • Belépők és kilépők adminisztrációja
            • Szabadságok (kieső idők) nyomon követése, adminisztrációja
            • Munkáltatói igazolások, adóigazolások elkészítése
            • Munkaviszony megszüntetések és felmondások ügyintézése
            • Munkabérutalások
            • Adó és járulék átutalási megbízások teljesítése
            • Társadalombiztosítási ellátások igénylése, ügyintézése
            • Társadalombiztosítási kifizetőhelyi teendők ellátása
            • Hatóságok előtti képviselet egy esetleges ellenőrzés esetén
            • Kimutatások készítése
            • Bérszámfejtési, munkaügyi tanácsadás
    • Stratégiai tanácsadás
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Munkaügyi és HR-szolgáltatás
          • Munkaügyi szolgáltatásaink

            • Bérelőkészítési adminisztráció: a bérszámfejtési munka támogatása, kiesőidők, szabadságok, betegségek előzetes feldolgozása. Számfejtés input adatainak gyűjtése, előkészítése a bérszámfejtés számára.
            • Munkaidő-keret elszámolásban felmerülő feladatok kezelése. pihenőidő kiadásának figyelése, valamint a ledolgozható munkaidő maximális mértékének betartása
            • Munkaügyi személyi anyagok elkészítése, frissítése, módosítása. Felmondásokhoz szükséges dokumentációk elkészítése.
            • Igény esetén munkaerő regisztrációs feladatok, TAJ és adószám igénylés
            • Rendszeres időközönként belső ellenőrzések végzése, a feltárt hiányosságok megszüntetésére javaslat tétele.
          • HR kontakt képviselet:

            • Munkavállalói kapcsolattartás a kijelölt kommunikációs csatorna mentén a felmerülő mindennapos kérdésekre,
            • Összekötő személy kijelölése a gazdasági belső osztályok és bérszámfejtés között.
            • Állásfoglalás adása kérdéses helyzetekre vonatkozóan, rendelkezésre állás folyamatosan munkaügyi kérdésekben.
          • HR Tanácsadás:

            • HR folyamatfejlesztés, vállalati strukturális rendszerezés és munkaköri, munkaszervezési átvilágítás,. Szervezetfejlesztési tanácsadás.
            • Javadalmazási rendszerek felállítása, adó- és költségvonzatokkal, belső szabályzattal. Cafeteria és „grade” rendszer felépítés.
            • Munkaerőpiaci tanácsadás, toborzás-kiválasztás támogatása, egészen a munkaerőigény azonosításától az onboarding levezetéséig.
            • A működést segítő belső szabályozási igények felmérése és elkészítése.
    • Vagyonértékelés
          • Pénzügyi értékelések:

            • Cégértékelés
            • Immateriális javak értékelése (know how, márkanév, licence, technológia, szoftver, stb.)
            • Üzleti tervezés
            • Piaci modellezés
            • Tőkésítési ráta felépítés
            • Vételár-allokáció
            • Értékvesztés-vizsgálat (IFRS, US GAAP)
            • AMADEUS adatbázis kutatás és „benchmark” elemzés transzferárakhoz
          • Tárgyi eszközök értékelése:

            • Ingatlan értékelés
            • Gépek és berendezések értékelése
            • Hitelfedezeti értékelés
            • Független műszaki szakértés
            • Megvalósíthatósági tanulmányok
            • Műszaki átvilágítás
            • Biztosítási célú értékelések
            • Hátralévő élettartam becslése
    • Kontrolling és Vezetői jelentési rendszer
          • Kontrolling

            • Interim pénzügyi menedzsment
            • Pénzügyi rendszerek és folyamatok áttekintése
            • Kontrolling és riporting rendszer kialakítása, implementációja, működtetése
            • Üzleti intelligencia (BI) és vállalatirányítási (ERP) rendszerek bevezetésének menedzsmentje
    • Számvitel- és Adóautomatizáció
    • Transzferár-tanácsadás
          • Transzferár tanácsadás

            • Transzferár tanácsadás
            • Transzferár dokumentáció készítés
    • Whistleblowing
          • Whistleblowing

    • NIS2-tanácsadás
  • Szakértőink
  • Szakmai híreink
  • Fogalomtár
  • Rendezvény, webinárium
  • Ajánlatkérés
Hírek, Rendezvény, webinárium

Mennyi az annyi, azaz mennyit is ér a cégem?

A klasszikus megközelítés szerint egy termék, szolgáltatás annyit ér, amennyit a piac ad érte. Lényegében ez igaz a cégekre is annyi módosítással, hogy ez esetben a kereslet mértékét és a kínált árat nem a termék vagy szolgáltatás által nyújtott élvezet határozza meg, hanem alapvetően a vállalkozás jövőjébe, értékteremtő, profitabilitási és növekedési képességébe vetett bizalom. Ezen képességek pedig a számok nyelvére lefordítva a cég jövőbeli cash-flow-ját jelenti (eltekintve az egyéb értékektől).

A kötelező tankönyvi bevezető után, lássuk, hogy néz ki ez a való életben. Melyek azok a főbb mutatók, amelyek jó kiindulást jelentenek a cégem értékének becsléséhez? Mit is jelentenek ezek a fogalmak: normalizált EBITDA, nettó hitelállomány, referencia forgótőke? Ha nem vagyunk tisztában ennek a néhány pénzügyi mutatónak a tartalmával, úgy járunk, mint a hajóskapitány, aki a fűtőmesterét kérdezte:

– Mennyi?

– 24 – válaszolt a fűtőmester.

– Mi 24? – kérdezett vissza a kapitány?

– Miért, mi mennyi? – replikázott a fűtőmester.

Tisztában kell tehát lennünk, hogy a különböző, – az értéket meghatározó – mutatók mit is takarnak, hogyan számoljuk, és milyen lehetőségeink vannak a vállalatérték maximalizálására. Amikor előkészítünk egy eladást, legyünk felkészülve arra, hogy a vevő, illetve a tanácsadói, az átvilágítás („due diligence”) során az értéket megalapozó pénzügyi mutatókat minden lehetséges módon vitatni fogják és a vételárat ezen keresztül csökkenteni próbálják. Ezért nagyon fontos, hogy értsük ezeket a mutatókat és ismerjük legalább hozzávetőlegesen a tartalmukat és ezeket a megfelelő módon kommunikáljuk a vevő felé (a részletes ismeretüket hagyjuk a pénzügyi tanácsadóinkra).

Legegyszerűbb és az üzleti életben leggyakrabban használt értékelési módszer a normalizált EBITDÁ-hoz (Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortization), mint pénzügyi mutatószámhoz kötődik:

1.     A vállalkozás éves normalizált EBITDA értékének és az adott iparágra, geográfiai helyzetre jellemző piaci szorzószám segítségével határozhatjuk meg első megközelítésben az üzletrész értékét. Ezzel jutunk el az ún. „cash-free debt-free”, azaz készpénz- és hitelmentes cégértékhez.

2.     Az előzőekben becsült cégértéket korrigálnunk kell a cégben levő hitelállománynak és a pénzeszközöknek az egyenlegével (nettó hitelállomány), hogy megkapjuk a cég saját tőkéjének az értékét.

3.     Végül, a vételárnak figyelembe kell vennie a vállalkozás forgótőke pozícióját. Az értékelés alapjául szolgáló EBITDA jövőbeni fenntartásához a vállalkozásnak folyamatosan forgótőkét kell biztosítania.

Összefoglalva tehát, a cégem vételárát a következőképp számíthatom:

 

Vételár = Készpénz- és hitelmentes cégérték -/+ Nettó hitelállomány +/- Forgótőke pozíció

 

Nézzük meg, hogy melyik elem pontosan mit is jelent és hogyan számíthatjuk?

 

Készpénz- és hitelmentes cégérték

Számítása: éves normalizált EBITDA x piaci EBITDA-szorzószám.

Legalább két kérdés merülhet fel a normalizált EBITDA-val kapcsolatban:

  1. milyen módszerrel számoljuk,
  2. melyik időszaki EBITDA értéket vegyük alapul?

 

  1. A normalizált EBITDA érték kiindulási pontja a jelentett (éves eredménykimutatásban bemutatott) EBITDA, melyet egyebek mellett módosítunk a következő tételekkel:
  • egyszeri, nem visszatérő költségek, bevételek (pl. támogatások, tárgyi eszköz értékesítés, stb.);
  • nem az üzletmenethez kapcsolódó költségek/bevételek (pl. tulajdonos személyi költségei);
  • tranzakcióhoz kapcsolódó költségek (pl. ügyvédi, tanácsadói díjak, banki költségek);
  • nem könyvelt tételek (pl. alkalmazottaknak a cég könyvelésen kívüli juttatásai és ezek közterhei).

 

  1. Melyik időszaki EBITDA-val számoljunk?

Ennek eldöntése a felek megállapodásán múlik. „Békeidőben” (értsd: Covid előtt) a tranzakciók mintegy 2/3 része esetében az elmúlt 12 havi eredménnyel számoltak, míg a fennmaradó 1/3 arányban egyéb (pl. évesített utolsó hat hónap, utolsó 6 és tervezett 6 hónap, illetve a tervezett 12 havi EBITDA) módon határozták meg a referencia időszakot. A jelenlegi üzleti kilátások a Covid-hatást túlnyomórészt egyszeri tényezőként veszik figyelembe, azaz a normalizált EBITDA érték meghatározásánál a Covid-időszak előtti EBITDA értékekből indulnak ki.

Eladó szándéka: minél magasabb normalizált EBITDA kimutatása (költségek, ráfordítások kiemelése), illetve az időszak kiválasztása oly módon, hogy a lehető legmagasabb EBITDA értéket kapjuk).

 

Nettó hitelállomány

Számítása: pénzügyi adósságok – pénzeszközök és pénzeszköz-egyenértékesek

A pénzügyi adósságok magukba foglalják többek között:

  1. elfogadott pénzügyi adósságok tételek: bankhitelek, lízingek, elhatárolt kamatok, előtörlesztési és hitelfelmondási díjak, társasági adó, osztalékkötelezettség, beruházási szállítók;
  2. általában elfogadott adósságszerű tételek: a tervezett vállalatértékesítési tranzakció költségei, kapcsolt felektől kapott kölcsönök, a tulajdonosváltozáshoz kapcsolódó költségek, késedelmes szállítói kötelezettség;
  3. adósságszerű tételek lehetnek: munkavállalói bónuszok, halasztott beruházások, jogviták következményeként keletkezett kötelezettségek, származtatott ügyletek.

A b. és c. pontban felsorolt tételek beszámítása a gyakorlatban nem mindig egyértelmű, ezekről a feleknek kell megállapodniuk. Nyílván, a vevő ezt a listát a lehető legrövidebbre szeretné redukálni.

 

A pénzeszközök és pénzeszköz-egyenértékesek számításánál figyelembe veendő tételek (a teljesség igénye nélkül):

  1. elfogadott tételek: bankszámlán szabadon hozzáférhető egyenleg, pénztári készpénz, likvid értékpapírok (pl. állampapírok) és ezek elhatárolt kamatai, adott kölcsönök (pl. munkavállalóknak, kapcsolt feleknek), ingatlan bérlethez kapcsolódó adott kaució;
  1. pénzeszközszerű tételek lehetnek: pl. előrehozott beruházás.

DE nem tartalmazhatja a szabadon nem hozzáférhető pénzeszközöket („trapped cash”), melyeket a vevő nem tud korlátlanul felhasználni különböző okokból (pl. bank felé fedezetként adott inkasszó, osztalékfizetési korlát, egyéb adózási okokból fennálló korlátozások).

Eladó szándéka: minél alacsonyabb pénzügyi adósság és a lehető legmagasabb pénzeszköz és pénzeszköz-egyenértékes egyenleg kimutatása.

 

Forgótőke pozíció

Számítása: záráskori (a vállalat birtokbaadáskor fennálló) forgótőke egyenleg – referencia forgótőke

A tapasztalatok szerint a vállalati értékesítési tárgyalások egyik legtöbb vitát adó területe a forgótőke pozíció meghatározása. A referencia forgótőke-érték meghatározás célja az, hogy a vállalat folyamatos üzletviteléhez szükséges tőke átlagos értékét ismerjük.

A záráskori forgótőke magába foglalja többek között:

  1. az elfogadott forgótőke tételeket (eszköz esetén pozitív, forrás esetén negatív értékként veendő figyelembe): készletek, vevőkövetelések, szállítói kötelezettségek (de nem beruházási szállítók, illetve késedelmes szállítói kötelezettség), aktív időbeli elhatárolások (nem kamat), egyéb követelések/egyéb rövid lejáratú kötelezettségek (pl. ÁFA, közterhek, de TAO nettó hitelállomány része(!)), passzív időbeli elhatárolások (nem kamat), céltartalékok;
  1. általában elfogadott forgótőke tételek: többek között halasztott bevételek (pl. támogatások elszámolása).

 

A referencia forgótőke számítása:

  1. Nagyon fontos, hogy az összehasonlíthatóság biztosítása érdekében a referencia forgótőke elemei tartalmukban megegyezzenek a záráskori forgótőke elemeivel.
  1. A viták tárgya a tranzakciós tárgyalások során a referencia forgótőke időszakát érinti leginkább. Leggyakrabban (amennyiben a vállalkozás felkészült havi adatok kinyerésére) a 12 havi átlagos forgótőkével számolunk – ez a módszer teszi ki kb. a tranzakciók 2/3-át, míg a fennmaradó 1/3 arányban egyéb referencia időszak alapján számoltak a felek. Általánosságban elmondható, hogy a referencia forgótőke időszakának kiválasztásakor az EBITDA időszakot vesszük figyelembe.

Eladó szándéka: minél magasabb záráskori forgótőke kimutatása és a lehető legalacsonyabb referencia forgótőke érték kimutatása (időszak kiválasztása a legelőnyösebb módon).

 

Összességében elmondható, hogy az eladóknak a cégük értékének maximalizálásához átfogó és alapos ismeretekre van szükségük. A pénzügyi mutatók és fogalmak mély ismerete elengedhetetlen a tárgyalások során, ezért is érdemes tapasztalt és megfelelő referenciákkal bíró tanácsadók közreműködését kérni, amikor adott esetben egy élet munkájának eredményétől készülünk megválni. Egy értékesítési folyamatnak már a kezdetén célszerű áttekinteni ezeket a kérdéseket, illetve, – amennyiben a vevő oldalt képviseljük – egy pénzügyi átvilágítás során tudjuk felfedni azokat a tényezőket, melyek számunkra kedvezően tudják befolyásolni a kifizetett vételár nagyságát.

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.