• A Grant Thornton Magyarországon
          • Grant Thornton Magyarország

            Az üzleti siker kulcsa egy átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partner támogatása. A közép-európai régió szakértőjeként vállalatunk elkötelezett a dinamikusan fejlődő szervezetek szolgálatára.

            A Grant Thornton vállalatcsoport tagjaként rálátásunk van a Közép-Európán kívüli ügyféligényekre, elvárásokra is. Úgy látjuk, hogy a vállalatok sikerét leginkább az átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partnerek alapozzák meg.

            Tanácsadóink a közép-európai régió szakértői. Cégünk szoros kapcsolatot tart fenn a régióban működő többi Grant Thornton tagvállalattal.

            Az elmúlt években a könyvvizsgálat, adótanácsadás, vagyonértékelés, Corporate Finance, számvitel és bérszámfejtés területén a Grant Thornton erős piaci pozícióra tett szert Magyarországon.

    • Értékeink
    • Elérhetőségeink
    • Referenciák
    • Könyvvizsgálat
          • Könyvvizsgálat

            • Magyar számviteli szabályok szerint elkészített éves és konszolidált éves beszámolók könyvvizsgálata
            • IFRS pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • US GAAP pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • HGB pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • Csoport jelentések könyvvizsgálata
            • Hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások könyvvizsgálata
            • Átalakulási vagyonmérlegek könyvvizsgálata
            • Társaságok teljes körű pénzügyi átvilágítása
            • Belső ellenőrzési rendszerek vizsgálata
    • Adótanácsadás
    • Adócompliance
    • Könyvelés
          • Könyvelés

            • Átfogó könyvviteli szolgáltatások nyújtása egyedi ügyféligények szerint
            • ÁFA bevallások, összesítő jelentések, INTRASTAT jelentések elkészítése
            • Statisztikai jelentések elkészítése
            • Számviteli tanácsadás
            • Beszámolók összeállítása a magyar és nemzetközi számviteli előírásoknak megfelelően
            • Közzététellel kapcsolatos feladatok ellátása
            • Jelentések elkészítése az ügyfelek igényeinek megfelelően
            • Közbenső beszámolók összeállítása, speciális beszámolási igények teljesítése, hiányzó dokumentumok pótlása
            • Pénzügyi tervezés támogatása
    • Bérszámfejtés
          • Bérszámfejtés

            • Teljes körű bérszámfejtési szolgáltatás, munkabérek, utalandó adók és járulékok számítása
            • Bérjegyzékek kezelése, bérjegyzékek online kiküldése a munkavállalóknak, jelszó védelemmel
            • Adatszolgáltatások, bevallások, bejelentések, elkészítése és küldése a hatóságok felé
            • Belépők és kilépők adminisztrációja
            • Szabadságok (kieső idők) nyomon követése, adminisztrációja
            • Munkáltatói igazolások, adóigazolások elkészítése
            • Munkaviszony megszüntetések és felmondások ügyintézése
            • Munkabérutalások
            • Adó és járulék átutalási megbízások teljesítése
            • Társadalombiztosítási ellátások igénylése, ügyintézése
            • Társadalombiztosítási kifizetőhelyi teendők ellátása
            • Hatóságok előtti képviselet egy esetleges ellenőrzés esetén
            • Kimutatások készítése
            • Bérszámfejtési, munkaügyi tanácsadás
    • Stratégiai tanácsadás
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Munkaügyi és HR-szolgáltatás
          • Munkaügyi szolgáltatásaink

            • Bérelőkészítési adminisztráció: a bérszámfejtési munka támogatása, kiesőidők, szabadságok, betegségek előzetes feldolgozása. Számfejtés input adatainak gyűjtése, előkészítése a bérszámfejtés számára.
            • Munkaidő-keret elszámolásban felmerülő feladatok kezelése. pihenőidő kiadásának figyelése, valamint a ledolgozható munkaidő maximális mértékének betartása
            • Munkaügyi személyi anyagok elkészítése, frissítése, módosítása. Felmondásokhoz szükséges dokumentációk elkészítése.
            • Igény esetén munkaerő regisztrációs feladatok, TAJ és adószám igénylés
            • Rendszeres időközönként belső ellenőrzések végzése, a feltárt hiányosságok megszüntetésére javaslat tétele.
          • HR kontakt képviselet:

            • Munkavállalói kapcsolattartás a kijelölt kommunikációs csatorna mentén a felmerülő mindennapos kérdésekre,
            • Összekötő személy kijelölése a gazdasági belső osztályok és bérszámfejtés között.
            • Állásfoglalás adása kérdéses helyzetekre vonatkozóan, rendelkezésre állás folyamatosan munkaügyi kérdésekben.
          • HR Tanácsadás:

            • HR folyamatfejlesztés, vállalati strukturális rendszerezés és munkaköri, munkaszervezési átvilágítás,. Szervezetfejlesztési tanácsadás.
            • Javadalmazási rendszerek felállítása, adó- és költségvonzatokkal, belső szabályzattal. Cafeteria és „grade” rendszer felépítés.
            • Munkaerőpiaci tanácsadás, toborzás-kiválasztás támogatása, egészen a munkaerőigény azonosításától az onboarding levezetéséig.
            • A működést segítő belső szabályozási igények felmérése és elkészítése.
    • Vagyonértékelés
          • Pénzügyi értékelések:

            • Cégértékelés
            • Immateriális javak értékelése (know how, márkanév, licence, technológia, szoftver, stb.)
            • Üzleti tervezés
            • Piaci modellezés
            • Tőkésítési ráta felépítés
            • Vételár-allokáció
            • Értékvesztés-vizsgálat (IFRS, US GAAP)
            • AMADEUS adatbázis kutatás és „benchmark” elemzés transzferárakhoz
          • Tárgyi eszközök értékelése:

            • Ingatlan értékelés
            • Gépek és berendezések értékelése
            • Hitelfedezeti értékelés
            • Független műszaki szakértés
            • Megvalósíthatósági tanulmányok
            • Műszaki átvilágítás
            • Biztosítási célú értékelések
            • Hátralévő élettartam becslése
    • Kontrolling és Vezetői jelentési rendszer
          • Kontrolling

            • Interim pénzügyi menedzsment
            • Pénzügyi rendszerek és folyamatok áttekintése
            • Kontrolling és riporting rendszer kialakítása, implementációja, működtetése
            • Üzleti intelligencia (BI) és vállalatirányítási (ERP) rendszerek bevezetésének menedzsmentje
    • Számvitel- és Adóautomatizáció
    • Transzferár-tanácsadás
          • Transzferár tanácsadás

            • Transzferár tanácsadás
            • Transzferár dokumentáció készítés
    • Whistleblowing
          • Whistleblowing

    • NIS2-tanácsadás
  • Szakértőink
  • Szakmai híreink
  • Fogalomtár
  • Rendezvény, webinárium
  • Ajánlatkérés
Hírek

ESG: További pontosítások jelentek meg a magyarországi vállalatok számára

Megjelentek az ESG-beszámolóra vonatkozó kötelezettségeket szabályozó végrehajtási rendeletek

A vállalkozások számára talán kevésbé izgalmas ESG-tanácsadókat oktató intézményekre és az ESG-tanácsadókra vonatkozó részletszabályok után 2024. augusztus 15-én végre megjelentek az ESG-beszámoló készítésére és közzétételére, valamint a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeire vonatkozó részletszabályok is.

A részletszabályok alapján az ESG-re kötelezett hazai vállalkozások pontos útmutatást kaptak arra vonatkozóan, hogy miként kell az ESG-beszámolót elkészíteni, közzétenni. A kihirdetett változások között vannak a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeire vonatkozó részletszabályok is. A kötelezett vállalatok az idén megkezdhetik a felkészülést, és az ESG terén várhatóan tovább hódítanak a szoftveres-digitális megoldások.

Fenntarthatósági átvilágítás

Az átvilágítási kötelezettség kettős. A vállalkozásoknak olyan kockázatkezelési rendszert kell létrehozniuk, mely azonosítja és minimalizálja a fenntarthatóságot veszélyeztető kockázatokat mind

a) a saját üzleti tevékenységükben,

b) mind az ellátási láncaikban.

A beszállítói lánc átvilágítása rendkívül komplex feladat, ezért ehhez a jogalkotó két irányból is támogatást próbál nyújtani a szabályozáson keresztül. Egyrészt a végrehajtási rendelet tartalmaz egy maximum ESG átvilágítási kérdőívet, másrészt megteremti a szoftveres támogatás igénybevételének lehetőséget az ESG szoftverek nyilvántartási folyamatának elindításával.

De mit is takar a maximum ESG-kérdőív és a beszállítói átvilágítás?

A vállalkozások egy lényegességi vizsgálat során, melybe egy előminősítési lépcső is beépíthető, meg kell határozzák a kockázatos beszállítóik körét (pl. nagyobb környezeti hatással rendelkező tevékenységi körök). Ezen beszállítók fenntarthatósági átvilágítása során kötelező használni a hatóság által kiadott kérdőívet az alábbiak szerint:

  • a hatóság a kérdőív 12 variációját hozta létre a beszállító mérete (mikro, kis, közepes, vagy nagyvállalat) és földrajzi elhelyezkedése alapján;
  • a kérdőívek maximum kérdőívek, azaz nem kötelező a bennük szereplő összes kérdést feltenni a beszállítók részére;
  • a maximum kérdőívben nem szereplő kérdés viszont csak hatósági jóváhagyással lehetséges.

A kockázatok értékelésére a vállalkozásnak saját módszertant kell kidolgoznia, illetve létező kockázatkezelési rendszerét frissítenie. Az értékelés során figyelembe kell venni az azonosított kockázatok lehetséges hatását, az előfordulási valószínűséget, valamint a vállalkozás képességét azok kezelésére (pl. partneri etikai kódex elfogadásának elvárása, vagy veszélyes anyagok használata esetén megfelelő standardok és eljárások meglétének biztosítása).

Az azonosított kockázatokat a súlyosságuk és bekövetkezésük valószínűsége alapján a cégnek rangsorolnia kell, és az összes kockázatot kezelnie kell: azaz megelőzni, mérsékelni, megszüntetni, vagy minimálisra csökkenteni.

A fentiekből is látható, hogy a kötelezett vállalatok a kérdőív ajánlás ellenére is rendkívül széles skáláját hozhatják létre az átvilágítási kérdőíveknek, ami nagy mértékben megnövelheti az átvilágítással érintett beszállítók adminisztrációs terheit. Ennek következtében várhatóan azok a szoftveres támogató megoldások fognak előtérbe kerülni, amelyek biztosítják, hogy a beszállítók egy, akár a teljes hatósági kérdőívet tartalmazó átvilágítási kérdőív kitöltését követően minél több üzleti partnerük részére le tudják adni a kért információkat.

ESG-beszámoló

A rendelet kitér az ESG-beszámoló minimumkövetelményei, tartalma, formai követelményei, valamint közzétételének szabályaira is. Az ESG-beszámoló érdekessége, hogy annak kötelező mellékletét képezi a kockázatos beszállítókkal kötelezően kitöltendő központi kérdőív, azaz a nagyvállalatok számára az átvilágítási kérdőív kitöltése kötelező.

Az ESG-beszámolóban a vállalkozásoknak többek között részletesen be kell mutatniuk a létrehozott fenntarthatósági kockázatkezelése rendszert, a feltárt környezeti, társadalmi és irányítási kockázatokat, továbbá az ezek megelőzését, kezelését és csökkentését célzó stratégiákat, intézkedéseket, illetve ezek értékelését.

Ezen túlmenően az ESG-beszámolóban be kell mutatni a vállalkozás által alkalmazott panaszkezelési eljárás vagy rendszer kialakítása során figyelembe vett alapelveket, a megfogalmazott követelményeket, a panaszkezelési eljárás vagy rendszer végrehajtásának leírását, illetve eredményességének adatalapú értékelését.

A vállalkozásoknak az ESG Beszámolóval kapcsolatos feladatokat minden év június 30-ig kell teljesíteniük.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Fenntarthatóság, ESG-tanácsadás

Támogatjuk ügyfeleinket a fenntarthatósági transzformációban és a jelentéstételi/jogszabályi kötelezettségeknek való megfelelésben.

ESG szakmai mentorálás

Vezetők, belső fenntarthatósági szakemberek időbeosztásához illeszkedő, gyakorlati fókuszú heti/kétheti személyes tanácsadás, mentoring.

Beszállítói lánc átvilágítása

A folyamatok időben történő frissítésével, digitalizációval, a beszállítók ütemezett átvilágításának megkezdésével biztosítani lehet a megfelelést.

Éves fenntarthatósági jelentés (CSRD/GRI) elkészítése

Auditálható módon biztosítjuk a fenntarthatósági jelentés elkészítésével kapcsolatos előkészítő feladatokat és a jelentés elkészítését.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.