• A Grant Thornton Magyarországon
          • Grant Thornton Magyarország

            Az üzleti siker kulcsa egy átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partner támogatása. A közép-európai régió szakértőjeként vállalatunk elkötelezett a dinamikusan fejlődő szervezetek szolgálatára.

            A Grant Thornton vállalatcsoport tagjaként rálátásunk van a Közép-Európán kívüli ügyféligényekre, elvárásokra is. Úgy látjuk, hogy a vállalatok sikerét leginkább az átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partnerek alapozzák meg.

            Tanácsadóink a közép-európai régió szakértői. Cégünk szoros kapcsolatot tart fenn a régióban működő többi Grant Thornton tagvállalattal.

            Az elmúlt években a könyvvizsgálat, adótanácsadás, vagyonértékelés, Corporate Finance, számvitel és bérszámfejtés területén a Grant Thornton erős piaci pozícióra tett szert Magyarországon.

    • Értékeink
    • Elérhetőségeink
    • Referenciák
    • Könyvvizsgálat
          • Könyvvizsgálat

            • Magyar számviteli szabályok szerint elkészített éves és konszolidált éves beszámolók könyvvizsgálata
            • IFRS pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • US GAAP pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • HGB pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • Csoport jelentések könyvvizsgálata
            • Hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások könyvvizsgálata
            • Átalakulási vagyonmérlegek könyvvizsgálata
            • Társaságok teljes körű pénzügyi átvilágítása
            • Belső ellenőrzési rendszerek vizsgálata
    • Adótanácsadás
    • Adócompliance
    • Könyvelés
          • Könyvelés

            • Átfogó könyvviteli szolgáltatások nyújtása egyedi ügyféligények szerint
            • ÁFA bevallások, összesítő jelentések, INTRASTAT jelentések elkészítése
            • Statisztikai jelentések elkészítése
            • Számviteli tanácsadás
            • Beszámolók összeállítása a magyar és nemzetközi számviteli előírásoknak megfelelően
            • Közzététellel kapcsolatos feladatok ellátása
            • Jelentések elkészítése az ügyfelek igényeinek megfelelően
            • Közbenső beszámolók összeállítása, speciális beszámolási igények teljesítése, hiányzó dokumentumok pótlása
            • Pénzügyi tervezés támogatása
    • Bérszámfejtés
          • Bérszámfejtés

            • Teljes körű bérszámfejtési szolgáltatás, munkabérek, utalandó adók és járulékok számítása
            • Bérjegyzékek kezelése, bérjegyzékek online kiküldése a munkavállalóknak, jelszó védelemmel
            • Adatszolgáltatások, bevallások, bejelentések, elkészítése és küldése a hatóságok felé
            • Belépők és kilépők adminisztrációja
            • Szabadságok (kieső idők) nyomon követése, adminisztrációja
            • Munkáltatói igazolások, adóigazolások elkészítése
            • Munkaviszony megszüntetések és felmondások ügyintézése
            • Munkabérutalások
            • Adó és járulék átutalási megbízások teljesítése
            • Társadalombiztosítási ellátások igénylése, ügyintézése
            • Társadalombiztosítási kifizetőhelyi teendők ellátása
            • Hatóságok előtti képviselet egy esetleges ellenőrzés esetén
            • Kimutatások készítése
            • Bérszámfejtési, munkaügyi tanácsadás
    • Stratégiai tanácsadás
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Munkaügyi és HR-szolgáltatás
          • Munkaügyi szolgáltatásaink

            • Bérelőkészítési adminisztráció: a bérszámfejtési munka támogatása, kiesőidők, szabadságok, betegségek előzetes feldolgozása. Számfejtés input adatainak gyűjtése, előkészítése a bérszámfejtés számára.
            • Munkaidő-keret elszámolásban felmerülő feladatok kezelése. pihenőidő kiadásának figyelése, valamint a ledolgozható munkaidő maximális mértékének betartása
            • Munkaügyi személyi anyagok elkészítése, frissítése, módosítása. Felmondásokhoz szükséges dokumentációk elkészítése.
            • Igény esetén munkaerő regisztrációs feladatok, TAJ és adószám igénylés
            • Rendszeres időközönként belső ellenőrzések végzése, a feltárt hiányosságok megszüntetésére javaslat tétele.
          • HR kontakt képviselet:

            • Munkavállalói kapcsolattartás a kijelölt kommunikációs csatorna mentén a felmerülő mindennapos kérdésekre,
            • Összekötő személy kijelölése a gazdasági belső osztályok és bérszámfejtés között.
            • Állásfoglalás adása kérdéses helyzetekre vonatkozóan, rendelkezésre állás folyamatosan munkaügyi kérdésekben.
          • HR Tanácsadás:

            • HR folyamatfejlesztés, vállalati strukturális rendszerezés és munkaköri, munkaszervezési átvilágítás,. Szervezetfejlesztési tanácsadás.
            • Javadalmazási rendszerek felállítása, adó- és költségvonzatokkal, belső szabályzattal. Cafeteria és „grade” rendszer felépítés.
            • Munkaerőpiaci tanácsadás, toborzás-kiválasztás támogatása, egészen a munkaerőigény azonosításától az onboarding levezetéséig.
            • A működést segítő belső szabályozási igények felmérése és elkészítése.
    • Vagyonértékelés
          • Pénzügyi értékelések:

            • Cégértékelés
            • Immateriális javak értékelése (know how, márkanév, licence, technológia, szoftver, stb.)
            • Üzleti tervezés
            • Piaci modellezés
            • Tőkésítési ráta felépítés
            • Vételár-allokáció
            • Értékvesztés-vizsgálat (IFRS, US GAAP)
            • AMADEUS adatbázis kutatás és „benchmark” elemzés transzferárakhoz
          • Tárgyi eszközök értékelése:

            • Ingatlan értékelés
            • Gépek és berendezések értékelése
            • Hitelfedezeti értékelés
            • Független műszaki szakértés
            • Megvalósíthatósági tanulmányok
            • Műszaki átvilágítás
            • Biztosítási célú értékelések
            • Hátralévő élettartam becslése
    • Kontrolling és Vezetői jelentési rendszer
          • Kontrolling

            • Interim pénzügyi menedzsment
            • Pénzügyi rendszerek és folyamatok áttekintése
            • Kontrolling és riporting rendszer kialakítása, implementációja, működtetése
            • Üzleti intelligencia (BI) és vállalatirányítási (ERP) rendszerek bevezetésének menedzsmentje
    • Számvitel- és Adóautomatizáció
    • Transzferár-tanácsadás
          • Transzferár tanácsadás

            • Transzferár tanácsadás
            • Transzferár dokumentáció készítés
    • Whistleblowing
          • Whistleblowing

    • NIS2-tanácsadás
  • Szakértőink
  • Szakmai híreink
  • Fogalomtár
  • Rendezvény, webinárium
  • Ajánlatkérés
Hírek

Évzárási teendők II. rész

Napokban közzétettük az évzárási teendőkkel kapcsolatos összefoglalónk első részét, melynek folytatásaként ajánljuk figyelmükbe hírlevelünk lenti folytatását.

 

Évzárási fontosabb teendők („Gondolatébresztő”):

4. Év végi egyeztetések, ellenőrzések

  • A főkönyvi könyvelés és az analitikus nyilvántartások (pld.: vevő és szállítói analitikák) adatai közötti egyeztetést az üzleti év mérlegfordulónapjára vonatkozóan is el kell végezni.

  • Adófolyószámla ellenőrzése, egyeztetés a főkönyvi nyilvántartásokkal. Legkésőbb az év utolsó hónapjaiban célszerű az adófolyószámla egyeztetése a főkönyvi analitikákkal (ami fontos lehet: az adó mérséklés, vagy adó halasztás, az esetleges további teendők időben történő meglépése miatt).

 

5. Céltartalék képzése

  • Kötelező céltartalékot képezni a jogszabályban meghatározott garanciális, függő (pld.: peres ügyekre) a biztos,(határidős ügyletekre) kötelezettségekre, korhatár előtti ellátásra végkielégítésre, valamint jogszabályon alapuló környezetvédelmi kötelezettségekre.

  • Céltartalék képezhető a jelentős és időszakonként ismétlődő jövőbeni költségekre (pld.: fenntartási, átszervezési, nem jogszabályon alapuló környezetvédelemmel kapcsolatos költségek). Fontos: céltartalék a szokásos üzleti tevékenység rendszeresen és folyamatosan felmerülő költségeire nem képezhető.

  • Céltartalék képezhető az elhatárolt (halasztott ráfordításként kimutatott) nem realizált árfolyamveszteségekre.

 

6. Lekötött tartalék képzése az év végi záráskor

Az eredménytartalékból kell lekötni (példák):

  • Alapítás-átszervezés, kísérleti fejlesztés aktivált értékéből még le nem kötött összeget.
  • Fejlesztési tartalékot

 

7. Időbeli elhatárolások

Az olyan gazdasági események kihatásait, amelyek két vagy több üzleti évet is érintenek, az adott időszak bevételei és költségei között olyan arányban kell elszámolni, ahogyan az az alapul szolgáló időszak és az elszámolási időszak között megoszlik.

 

8. Vállalkozás folytatása elvének érvényesülése

A beszámoló elkészítésekor és a könyvvezetés során abból kell kiindulni, hogy a gazdálkodó a belátható jövőben is fenn tudja tartani működését, folytatni tudja tevékenységét, nem várható a működés beszüntetése vagy bármilyen okból történő jelentős csökkenése.

Az utóbbi két évben fennálló koronavírus járványhelyzet, továbbá a február 24-én bekövetkezett Ukrán-Orosz konfliktus következményeit a Társaságoknak fel kell mérnie és értékelni kell a hatásokat és ha szükséges, akkor a beszámolóban azokat figyelemben kell venni.  Továbbá el kell készítenie a működésre vonatkozó saját becslését, hogy fennáll-e lényeges bizonytalanság a vállalkozás folytatására való képesség tekintetében, illetve helytálló-e a vállalkozás folytatását feltételezni a belátható jövőben (a mérleg fordulónapját követő 12 hónapos időszakban).

 

9. Saját tőke vizsgálata

A jogszabály („Ptk”) a tulajdonos haladéktalan intézkedését írják elő, amennyiben a saját tőke nem éri el az adott társasági formára a jogszabályban  előírt minimális törzstőke összegét, vagy a saját tőke veszteség folytán a törzstőke felére csökkent.

A tőkerendezés történhet például pótbefizetés előírásával, a törzstőke mértékét elérő saját tőke más módon való biztosításával (pld.:  átértékelés segítségével), vagy tőkeleszállítással.

 

10. Szabályzatok, dokumentációk elkészítése, frissítése

  • A Számviteli politika az adott gazdálkodónál a számviteli törvény végrehajtása érdekében szükséges módszereket, szabályokat, előírásokat tartalmazza, amelyek kihatnak a cég vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetére. A számviteli politika keretén belül szükséges Leltározási szabályzatot, Értékelési szabályzatot, Pénzkezelési szabályzatot, Bizonylati rendet, és alkalmazása esetén Önköltségszámítási szabályzatot elkészíteni. Számviteli politika aktualizálásának határideje a törvényi előírások szerint a változások, új szabályok hatályba lépése után 90 nap.

Transzferár-dokumentáció. A kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyleteik miatt dokumentáció készítésére kötelezettek. Meg kell vizsgálni, hogy készít-e az anyavállalat fődokumentációt? A magyar adóalanynak transzferár nyilvántartás készítési kötelezettsége lép fel abban az esetben, ha az adóévben kapcsolt vállalkozásával kötött szóbeli vagy írásbeli szerződése alapján jelentős teljesítés történt. Évenkénti frissítés szükséges.

 

Transzferár dokumentáció elkészítésében is segítséget tudunk nyújtani ügyfeleink részére:

https://grantthornton.hu/szolgaltatasok/transzferar-tanacsadas

 

  • CbC riport kötelezettség. Ha 750 millió eurót meghaladja a cégcsoport együttes bevétele, akkor kötelező az országonkénti riport készítése.

 

Amennyiben az év végi záráshoz összes információ biztosított, össze kell állítani az éves/egyszerűsített éves beszámolót. A beszámolót, kötelező könyvvizsgálat esetén a záradékot is tartalmazó független könyvvizsgálói jelentéssel együtt, valamint az adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozatot, az adott üzleti év mérlegfordulónapjától számított ötödik hónap utolsó napjáig kell letétbe helyezni.

 

 

Reméljük tudtunk hasznos információkkal szolgálni az év végi zárási teendőkkel kapcsolatban.

Grant Thornton csapata

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Könyvelés

Könyvelési szolgáltatásaink segítségével növelhetik teljesítményüket és csökkenthetik adminisztratív feladataik költségeit. A számviteli tevékenységek kiszervezésével a vállalkozások időt és pénzt takaríthatnak meg.

Könyvvizsgálat

Az általunk kialakított módszertannal és a legújabb technológiai eszközök alkalmazásával személyre szabott és a piaci körülményekhez igazodó szolgáltatásokat kínálunk.

Vagyonértékelés

Vagyonértékelés A Grant Thornton Valuation Kft. az egyik legrégebbi (1990-ben alakult) nemzetközi hátterű vagyonértékelő cég Magyarországon – korábban American Appraisal Magyarország Vagyonértékelő Kft. -, amely 2016 óta tagja a Grant Thornton nemzetközi hálózatának és a cégcsoporton belül önálló cégként is működik . A Társaság fő profilja a vagyonértékelés, ezen belül is a Pénzügyi értékelés Tárgyi […]

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.