• A Grant Thornton Magyarországon
          • Grant Thornton Magyarország

            Az üzleti siker kulcsa egy átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partner támogatása. A közép-európai régió szakértőjeként vállalatunk elkötelezett a dinamikusan fejlődő szervezetek szolgálatára.

            A Grant Thornton vállalatcsoport tagjaként rálátásunk van a Közép-Európán kívüli ügyféligényekre, elvárásokra is. Úgy látjuk, hogy a vállalatok sikerét leginkább az átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partnerek alapozzák meg.

            Tanácsadóink a közép-európai régió szakértői. Cégünk szoros kapcsolatot tart fenn a régióban működő többi Grant Thornton tagvállalattal.

            Az elmúlt években a könyvvizsgálat, adótanácsadás, vagyonértékelés, Corporate Finance, számvitel és bérszámfejtés területén a Grant Thornton erős piaci pozícióra tett szert Magyarországon.

    • Értékeink
    • Elérhetőségeink
    • Referenciák
    • Könyvvizsgálat
          • Könyvvizsgálat

            • Magyar számviteli szabályok szerint elkészített éves és konszolidált éves beszámolók könyvvizsgálata
            • IFRS pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • US GAAP pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • HGB pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • Csoport jelentések könyvvizsgálata
            • Hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások könyvvizsgálata
            • Átalakulási vagyonmérlegek könyvvizsgálata
            • Társaságok teljes körű pénzügyi átvilágítása
            • Belső ellenőrzési rendszerek vizsgálata
    • Adótanácsadás
    • Adócompliance
    • Könyvelés
          • Könyvelés

            • Átfogó könyvviteli szolgáltatások nyújtása egyedi ügyféligények szerint
            • ÁFA bevallások, összesítő jelentések, INTRASTAT jelentések elkészítése
            • Statisztikai jelentések elkészítése
            • Számviteli tanácsadás
            • Beszámolók összeállítása a magyar és nemzetközi számviteli előírásoknak megfelelően
            • Közzététellel kapcsolatos feladatok ellátása
            • Jelentések elkészítése az ügyfelek igényeinek megfelelően
            • Közbenső beszámolók összeállítása, speciális beszámolási igények teljesítése, hiányzó dokumentumok pótlása
            • Pénzügyi tervezés támogatása
    • Bérszámfejtés
          • Bérszámfejtés

            • Teljes körű bérszámfejtési szolgáltatás, munkabérek, utalandó adók és járulékok számítása
            • Bérjegyzékek kezelése, bérjegyzékek online kiküldése a munkavállalóknak, jelszó védelemmel
            • Adatszolgáltatások, bevallások, bejelentések, elkészítése és küldése a hatóságok felé
            • Belépők és kilépők adminisztrációja
            • Szabadságok (kieső idők) nyomon követése, adminisztrációja
            • Munkáltatói igazolások, adóigazolások elkészítése
            • Munkaviszony megszüntetések és felmondások ügyintézése
            • Munkabérutalások
            • Adó és járulék átutalási megbízások teljesítése
            • Társadalombiztosítási ellátások igénylése, ügyintézése
            • Társadalombiztosítási kifizetőhelyi teendők ellátása
            • Hatóságok előtti képviselet egy esetleges ellenőrzés esetén
            • Kimutatások készítése
            • Bérszámfejtési, munkaügyi tanácsadás
    • Stratégiai tanácsadás
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Munkaügyi és HR-szolgáltatás
          • Munkaügyi szolgáltatásaink

            • Bérelőkészítési adminisztráció: a bérszámfejtési munka támogatása, kiesőidők, szabadságok, betegségek előzetes feldolgozása. Számfejtés input adatainak gyűjtése, előkészítése a bérszámfejtés számára.
            • Munkaidő-keret elszámolásban felmerülő feladatok kezelése. pihenőidő kiadásának figyelése, valamint a ledolgozható munkaidő maximális mértékének betartása
            • Munkaügyi személyi anyagok elkészítése, frissítése, módosítása. Felmondásokhoz szükséges dokumentációk elkészítése.
            • Igény esetén munkaerő regisztrációs feladatok, TAJ és adószám igénylés
            • Rendszeres időközönként belső ellenőrzések végzése, a feltárt hiányosságok megszüntetésére javaslat tétele.
          • HR kontakt képviselet:

            • Munkavállalói kapcsolattartás a kijelölt kommunikációs csatorna mentén a felmerülő mindennapos kérdésekre,
            • Összekötő személy kijelölése a gazdasági belső osztályok és bérszámfejtés között.
            • Állásfoglalás adása kérdéses helyzetekre vonatkozóan, rendelkezésre állás folyamatosan munkaügyi kérdésekben.
          • HR Tanácsadás:

            • HR folyamatfejlesztés, vállalati strukturális rendszerezés és munkaköri, munkaszervezési átvilágítás,. Szervezetfejlesztési tanácsadás.
            • Javadalmazási rendszerek felállítása, adó- és költségvonzatokkal, belső szabályzattal. Cafeteria és „grade” rendszer felépítés.
            • Munkaerőpiaci tanácsadás, toborzás-kiválasztás támogatása, egészen a munkaerőigény azonosításától az onboarding levezetéséig.
            • A működést segítő belső szabályozási igények felmérése és elkészítése.
    • Vagyonértékelés
          • Pénzügyi értékelések:

            • Cégértékelés
            • Immateriális javak értékelése (know how, márkanév, licence, technológia, szoftver, stb.)
            • Üzleti tervezés
            • Piaci modellezés
            • Tőkésítési ráta felépítés
            • Vételár-allokáció
            • Értékvesztés-vizsgálat (IFRS, US GAAP)
            • AMADEUS adatbázis kutatás és „benchmark” elemzés transzferárakhoz
          • Tárgyi eszközök értékelése:

            • Ingatlan értékelés
            • Gépek és berendezések értékelése
            • Hitelfedezeti értékelés
            • Független műszaki szakértés
            • Megvalósíthatósági tanulmányok
            • Műszaki átvilágítás
            • Biztosítási célú értékelések
            • Hátralévő élettartam becslése
    • Kontrolling és Vezetői jelentési rendszer
          • Kontrolling

            • Interim pénzügyi menedzsment
            • Pénzügyi rendszerek és folyamatok áttekintése
            • Kontrolling és riporting rendszer kialakítása, implementációja, működtetése
            • Üzleti intelligencia (BI) és vállalatirányítási (ERP) rendszerek bevezetésének menedzsmentje
    • Számvitel- és Adóautomatizáció
    • Transzferár-tanácsadás
          • Transzferár tanácsadás

            • Transzferár tanácsadás
            • Transzferár dokumentáció készítés
    • Whistleblowing
          • Whistleblowing

    • NIS2-tanácsadás
  • Szakértőink
  • Szakmai híreink
  • Fogalomtár
  • Rendezvény, webinárium
  • Ajánlatkérés
Hírek

Kedvező változások a fejlesztési adókedvezmény igénybevételében

Kevés visszhangot kapott még a szakmai sajtóban is a március közepén kihirdetésre került, fejlesztési adókedvezményt módosító jogszabálycsomag, holott – egy régiótól eltekintve – az adózók számára kedvezően módosultak a vonatkozó szabályok. Mind az engedély alapján érvényesíthető esetek köre, mind a nagyberuházás fogalmának meghatározása, de bizonyos esetekben még a támogatás intenzitása kapcsán is előnyös változások történtek. Jelen hírlevelünkben ezeket járjuk körbe.

A fejlesztési adókedvezmény a magyar társasági adózás egyik speciális, beruházásösztönző adókedvezménye, mellyel meghatározott feltételek teljesítése esetén élhetnek a magyar társaságok, csökkentve ezzel a társasági adófizetési kötelezettségüket.

Az adókedvezmény kapcsán kitüntetett szerepet kap az azzal élni kívánó társaság mérete, melynek pontos szabályai továbbra is a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 3-5. §-aiban kerülnek meghatározásra.

Az már 2019-ben elfogadásra került, hogy idén január 1-jétől (legalább) 50 millió Ft-os beruházással a mikro- és kisvállalkozások, míg (legalább) 100 millió Ft-os beruházással a középvállalkozások is igénybe tudják venni a fejlesztési adókedvezményt, tehát idén is folytatódott a belépési küszöb évek óta tartó csökkenése.

A bevezetőben említett módosító csomag két részből áll: az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeiről szóló 1997. évi CXXIV. törvény és egyéb törvények módosításáról szóló 2022. évi I. törvényből, valamint a fejlesztési adókedvezményről szóló 165/2014. (VII. 17.) Kormányrendelet módosításáról szóló 110/2022. (III. 21.) Kormányrendeletből.

Kis- és középvállalkozásokat érintő változások

A fejlesztési adókedvezmény igénybe vétele előzetes bejelentéshez, ill. bizonyos esetekben a Kormány (Európai Bizottság engedélyén alapuló) határozatához kötött.

A módosítás következtében kis- és középvállalkozások most már az összes településen (így Pest megyében is) bejelentés alapján érvényesíthetik adókedvezményüket, csak Budapest kapcsán van szükségük a fent említett engedélyre.

Ehhez kapcsolódóan változott a vonatkozó Kormányrendelet is, amely szerint a 2021. december 31-ét követően benyújtott, de a 2022. március 21-én kihirdetett módosítás hatálybalépéséig nyilvántartásba nem vett bejelentések, ill. nem engedélyezett kérelmek esetében is alkalmazni kell ezt az új szabályozást.

Ebből kifolyólag, ha egy kis- és középvállalkozás a régi szabályok szerint még nem támogatható település kapcsán (ide nem értve a továbbra sem támogatható Budapestet) nyújtott be engedély-kérelmet, akkor ezt már az új szabályok szerint kell elbírálni, vagyis ezek a kérelmek automatikusan elfogadásra kerülnek.

Nagyvállalkozásokat érintő változások

Törlésre kerültek a társasági adótörvényből a jelenértéken legalább 3 milliárd forint értékű munkahelyteremtést szolgáló beruházásra és a jelenértéken legalább 6 milliárd forint értékű beruházásra vonatkozó szabályok.

Emellett módosult a nagyberuházás fogalma is: az új szabályozás értelmében a nagyberuházás olyan induló beruházás, amelyet az Észak-Magyarország, az Észak-Alföld, a Dél-Alföld, a Dél-Dunántúl, a Közép-Dunántúl, a Nyugat-Dunántúl vagy a Pest tervezési-statisztikai régióban nagyvállalkozás valósít meg.

A módosítás eredményeként tehát nem csak a feltételek egyszerűsödtek, de a kedvezmény immár a Pest tervezési-statisztikai régióban is igénybe vehető.

Támogatási intenzitások

Módosultak a támogatási intenzitások mértékei is: ahogy fentebb már említésre került, most már teljes Pest megye támogatható (nem csak bizonyos települései). A támogatási intenzitás azt fejezi ki, hogy az adott beruházás kapcsán elszámolható költségnek minősülő összeg jelentértékének mekkora része (százaléka) vehető igénybe adókedvezményként.

A támogatás mértéke a legfeljebb 50 millió eurós beruházási összeg esetében nagyvállalkozások számára egységesen 50%, középvállalkozások számára 60%, kisvállalkozások számára pedig 70%.

50 és 100 millió eurós beruházás során – tekintet nélkül a vállalkozás méretére – a támogatás mértéke egységesen 25%, ezt meghaladó beruházáskor pedig 17%.

Emellett ugyancsak előnyös változás, hogy – erre vonatkozó engedély birtokában – Budapesten is igénybe vehető lesz ez a fajta adókedvezmény.

A módosítócsomag egyértelmű „vesztese” a Közép-Dunántúli régió (Fejér, Komárom-Esztergom és Veszprém megye) lett, ugyanis az egész országban egyedül itt csökkentek a vonatkozó támogatási mértékek.

A lenti kettő táblázatban látható, hogy pontosan mi változott a módosítások következtében (a korábban hatályban lévő szabályozást bemutató táblázat csak azokat a régiókat tartalmazza, amiket érintettek a változások, a most hatályos szabályozásra vonatkozó táblázatban a változásokat félkövérrel jelöltük):

Korábbi szabályozás
Vállalkozás mérete: Nagyváll. Középváll. Kisváll. Bármely Bármely
Beruházás összege:

50 M EUR alatt

50 és 100 M EUR között 100 M EUR felett
Pest megye nem támogatható települései 0% 10% 20% 0% 0%
Piliscsaba és Pilisjászfalu

(Pest megye)

20% 30% 40% 10% 7%
Pest megye egyéb támogatható települései 35% 45% 55% 18% 12%
Közép-Dunántúl 35% 45% 55% 18% 12%
Nyugat-Dunántúl 25% 35% 45% 13% 9%

Jelenleg hatályos szabályozás
Vállalkozás mérete: Nagyváll. Középváll. Kisváll. Bármely Bármely
Beruházás összege:

50 M EUR alatt

50 és 100 M EUR között 100 M EUR felett
Dél-Alföld 50% 60% 70% 25% 17%
Dél-Dunántúl 50% 60% 70% 25% 17%
Észak-Alföld 50% 60% 70% 25% 17%
Észak-Magyarország 50% 60% 70% 25% 17%
Pest megye 50% 60% 70% 25% 17%
Közép-Dunántúl 30% 40% 50% 15% 10%
Nyugat-Dunántúl 30% 40% 50% 15% 10%
Budapest 0% 10% 20% 0% / 10% /20% 0% / 10% /20%

Az 50 millió EUR érték feletti beruházások kapcsán megjegyeznénk, hogy Budapest esetében számít a vállalkozás mérete: a nagyvállalkozások továbbiakban sem jogosultak a fejlesztési adókedvezmény igénybevételére, viszont a középvállalkozások 10%-os, a kisvállalkozások pedig 20%-os támogatási intenzitással élhetnek.

Tekintettel a számos kedvező változásra, minden beruházást tervező vállalkozás számára érdemes megvizsgálni, tudják-e és ha igen, milyen feltételekkel tudják kihasználni a fejlesztési adókedvezményben rejlő előnyöket. Amennyiben a fejlesztési adókedvezmény megváltozott szabályaival kapcsolatban bármilyen kérdése lenne, vagy szeretné megvizsgálni, mekkora adókedvezmént érhet el tervezett beruházása után, esetleg segítségre lenne szüksége a fejlesztési adókedvezmény iránti bejelentés, vagy kérelem elkészítésében, a Grant Thornton adószakértői készséggel állnak az Ön és cége rendelkezésére!

Jelen hírlevelünk a megjelenése napjáig elérhető információk alapján és kizárólag általános tájékoztatási céllal íródott, így semmilyen tekintetben nem minősül személyre szabott adótanácsadásnak és nem is helyettesíti azt.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Átalánydíjas adótanácsadás

Keretszerződéses rendszerünk előnye, hogy ügyfelünk bármikor megkereshet bennünket adózási és számviteli kérdéseivel.

Adócompliance

Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.

Adótanácsadás

Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja.

TAO- és KIVA-compliance

Az évzáráshoz kapcsolódóan az egyik legnagyobb szakmai körültekintést kívánó feladat a TAO- és a KIVA-bevallás elkészítése.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.