Kevés visszhangot kapott még a szakmai sajtóban is a március közepén kihirdetésre került, fejlesztési adókedvezményt módosító jogszabálycsomag, holott – egy régiótól eltekintve – az adózók számára kedvezően módosultak a vonatkozó szabályok. Mind az engedély alapján érvényesíthető esetek köre, mind a nagyberuházás fogalmának meghatározása, de bizonyos esetekben még a támogatás intenzitása kapcsán is előnyös változások történtek. Jelen hírlevelünkben ezeket járjuk körbe.
A fejlesztési adókedvezmény a magyar társasági adózás egyik speciális, beruházásösztönző adókedvezménye, mellyel meghatározott feltételek teljesítése esetén élhetnek a magyar társaságok, csökkentve ezzel a társasági adófizetési kötelezettségüket.
Az adókedvezmény kapcsán kitüntetett szerepet kap az azzal élni kívánó társaság mérete, melynek pontos szabályai továbbra is a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 3-5. §-aiban kerülnek meghatározásra.
Az már 2019-ben elfogadásra került, hogy idén január 1-jétől (legalább) 50 millió Ft-os beruházással a mikro- és kisvállalkozások, míg (legalább) 100 millió Ft-os beruházással a középvállalkozások is igénybe tudják venni a fejlesztési adókedvezményt, tehát idén is folytatódott a belépési küszöb évek óta tartó csökkenése.
A bevezetőben említett módosító csomag két részből áll: az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeiről szóló 1997. évi CXXIV. törvény és egyéb törvények módosításáról szóló 2022. évi I. törvényből, valamint a fejlesztési adókedvezményről szóló 165/2014. (VII. 17.) Kormányrendelet módosításáról szóló 110/2022. (III. 21.) Kormányrendeletből.
Kis- és középvállalkozásokat érintő változások
A fejlesztési adókedvezmény igénybe vétele előzetes bejelentéshez, ill. bizonyos esetekben a Kormány (Európai Bizottság engedélyén alapuló) határozatához kötött.
A módosítás következtében kis- és középvállalkozások most már az összes településen (így Pest megyében is) bejelentés alapján érvényesíthetik adókedvezményüket, csak Budapest kapcsán van szükségük a fent említett engedélyre.
Ehhez kapcsolódóan változott a vonatkozó Kormányrendelet is, amely szerint a 2021. december 31-ét követően benyújtott, de a 2022. március 21-én kihirdetett módosítás hatálybalépéséig nyilvántartásba nem vett bejelentések, ill. nem engedélyezett kérelmek esetében is alkalmazni kell ezt az új szabályozást.
Ebből kifolyólag, ha egy kis- és középvállalkozás a régi szabályok szerint még nem támogatható település kapcsán (ide nem értve a továbbra sem támogatható Budapestet) nyújtott be engedély-kérelmet, akkor ezt már az új szabályok szerint kell elbírálni, vagyis ezek a kérelmek automatikusan elfogadásra kerülnek.
Nagyvállalkozásokat érintő változások
Törlésre kerültek a társasági adótörvényből a jelenértéken legalább 3 milliárd forint értékű munkahelyteremtést szolgáló beruházásra és a jelenértéken legalább 6 milliárd forint értékű beruházásra vonatkozó szabályok.
Emellett módosult a nagyberuházás fogalma is: az új szabályozás értelmében a nagyberuházás olyan induló beruházás, amelyet az Észak-Magyarország, az Észak-Alföld, a Dél-Alföld, a Dél-Dunántúl, a Közép-Dunántúl, a Nyugat-Dunántúl vagy a Pest tervezési-statisztikai régióban nagyvállalkozás valósít meg.
A módosítás eredményeként tehát nem csak a feltételek egyszerűsödtek, de a kedvezmény immár a Pest tervezési-statisztikai régióban is igénybe vehető.
Támogatási intenzitások
Módosultak a támogatási intenzitások mértékei is: ahogy fentebb már említésre került, most már teljes Pest megye támogatható (nem csak bizonyos települései). A támogatási intenzitás azt fejezi ki, hogy az adott beruházás kapcsán elszámolható költségnek minősülő összeg jelentértékének mekkora része (százaléka) vehető igénybe adókedvezményként.
A támogatás mértéke a legfeljebb 50 millió eurós beruházási összeg esetében nagyvállalkozások számára egységesen 50%, középvállalkozások számára 60%, kisvállalkozások számára pedig 70%.
50 és 100 millió eurós beruházás során – tekintet nélkül a vállalkozás méretére – a támogatás mértéke egységesen 25%, ezt meghaladó beruházáskor pedig 17%.
Emellett ugyancsak előnyös változás, hogy – erre vonatkozó engedély birtokában – Budapesten is igénybe vehető lesz ez a fajta adókedvezmény.
A módosítócsomag egyértelmű „vesztese” a Közép-Dunántúli régió (Fejér, Komárom-Esztergom és Veszprém megye) lett, ugyanis az egész országban egyedül itt csökkentek a vonatkozó támogatási mértékek.
A lenti kettő táblázatban látható, hogy pontosan mi változott a módosítások következtében (a korábban hatályban lévő szabályozást bemutató táblázat csak azokat a régiókat tartalmazza, amiket érintettek a változások, a most hatályos szabályozásra vonatkozó táblázatban a változásokat félkövérrel jelöltük):
Korábbi szabályozás | |||||
Vállalkozás mérete: | Nagyváll. | Középváll. | Kisváll. | Bármely | Bármely |
Beruházás összege: |
50 M EUR alatt |
50 és 100 M EUR között | 100 M EUR felett | ||
Pest megye nem támogatható települései | 0% | 10% | 20% | 0% | 0% |
Piliscsaba és Pilisjászfalu
(Pest megye) |
20% | 30% | 40% | 10% | 7% |
Pest megye egyéb támogatható települései | 35% | 45% | 55% | 18% | 12% |
Közép-Dunántúl | 35% | 45% | 55% | 18% | 12% |
Nyugat-Dunántúl | 25% | 35% | 45% | 13% | 9% |
Jelenleg hatályos szabályozás | |||||
Vállalkozás mérete: | Nagyváll. | Középváll. | Kisváll. | Bármely | Bármely |
Beruházás összege: |
50 M EUR alatt |
50 és 100 M EUR között | 100 M EUR felett | ||
Dél-Alföld | 50% | 60% | 70% | 25% | 17% |
Dél-Dunántúl | 50% | 60% | 70% | 25% | 17% |
Észak-Alföld | 50% | 60% | 70% | 25% | 17% |
Észak-Magyarország | 50% | 60% | 70% | 25% | 17% |
Pest megye | 50% | 60% | 70% | 25% | 17% |
Közép-Dunántúl | 30% | 40% | 50% | 15% | 10% |
Nyugat-Dunántúl | 30% | 40% | 50% | 15% | 10% |
Budapest | 0% | 10% | 20% | 0% / 10% /20% | 0% / 10% /20% |
Az 50 millió EUR érték feletti beruházások kapcsán megjegyeznénk, hogy Budapest esetében számít a vállalkozás mérete: a nagyvállalkozások továbbiakban sem jogosultak a fejlesztési adókedvezmény igénybevételére, viszont a középvállalkozások 10%-os, a kisvállalkozások pedig 20%-os támogatási intenzitással élhetnek.
Tekintettel a számos kedvező változásra, minden beruházást tervező vállalkozás számára érdemes megvizsgálni, tudják-e és ha igen, milyen feltételekkel tudják kihasználni a fejlesztési adókedvezményben rejlő előnyöket. Amennyiben a fejlesztési adókedvezmény megváltozott szabályaival kapcsolatban bármilyen kérdése lenne, vagy szeretné megvizsgálni, mekkora adókedvezmént érhet el tervezett beruházása után, esetleg segítségre lenne szüksége a fejlesztési adókedvezmény iránti bejelentés, vagy kérelem elkészítésében, a Grant Thornton adószakértői készséggel állnak az Ön és cége rendelkezésére!
Jelen hírlevelünk a megjelenése napjáig elérhető információk alapján és kizárólag általános tájékoztatási céllal íródott, így semmilyen tekintetben nem minősül személyre szabott adótanácsadásnak és nem is helyettesíti azt.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Átalánydíjas adótanácsadás
Keretszerződéses rendszerünk előnye, hogy ügyfelünk bármikor megkereshet bennünket adózási és számviteli kérdéseivel.
Adócompliance
Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.
Adótanácsadás
Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja.
TAO- és KIVA-compliance
Az évzáráshoz kapcsolódóan az egyik legnagyobb szakmai körültekintést kívánó feladat a TAO- és a KIVA-bevallás elkészítése.