Május 31-én este kettő, adózást is érintő kormányrendelet jelent meg a Magyar Közlönyben. Az első a magánszemélyek kamatjövedelmeit érinti, a második pedig az extraprofitadó fizetésére kötelezett vállalkozásokat. Jelen hírlevelünkben előbb a kamatjövedelmek adózásának változását mutatjuk be röviden.
Szochóval növekszik a kamatjövedelmek adózása
A 205/2023. (V. 31.) Kormányrendelet (a továbbiakban: „Kormányrendelet”) szerint 2023. július 1-jétől az Ukrajna területén zajló háború miatt elrendelt magyar veszélyhelyzet fennállásáig a 15%-os személyi jövedelemadó („szja”) mellett 13% szociális hozzájárulási adó („szochó”) is terheli a következő kamatjövedelmeket:
-
takarékbetét és fizetési számla követelés esetében a 2023. július 1-jét követő időszakra járó kamatot, lekötött betét esetében pedig a 2023. június 30. után lekötött betét kamatát;
-
hitelviszonyt megtestesítő értékpapír esetében a 2023. július 1-jétől megszerzett értékpapír kamatát, hozamát;
-
olyan vagyoni érték esetében, amelyből az szja levonása nem lehetséges (pl. a nyereménybetétre kisorsolt tárgynyeremény), a magánszemélyt teljes egészében a 2023. július 1-jét követő időszak kamatjövedelmeként megillető vagyoni értéket;
-
a 2023. július 1. után kötött biztosítási szerződés biztosítói teljesítését;
-
a 2023. július 1-jétől nyújtott szövetkezeti tagi kölcsön kamatát;
-
a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény tagját (kedvezményezettjét, örökösét) a tag munkaviszonyának a feltételes jogszerzési időtartam lejárta előtti megszűnése miatt megillető összegből, a tag által befizetett hozzájárulás-kiegészítés összegét meghaladó részből a teljesített feltételes jogszerzési időtartamnak a 2023. július 1-jét követő időszakkal arányos részét.
A kamatjövedelmek esetén nincs felső határ
Fontos, hogy a Kormányrendelet explicit kimondja, hogy (ellentétben a szochó általános szabályaival) a fent említett kamatjövedelmek kapcsán nem alkalmazandó az ún. adófizetési felső határ. Vagyis a szochót ezen kamatjövedelmek esetében akkor is meg kell fizetni, ha az érintett magánszemély (egyéb) szochóköteles jövedelme éves szinten meghaladja a minimálbér összegének huszonnégyszeresét.
Továbbá, a Kormányrendelettel érintett jövedelem kapcsán nem érvényesíthető az Európai Gazdasági Térség bármely tagállamában működő, a tőkepiacról szóló törvény szerint elismert (szabályozott) piacnak minősülő tőzsdére bevezetett értékpapírnak az adott tagállam joga szerint osztaléknak (osztalékelőlegnek) minősülő hozamára alkalmazott szochómentesség.
Várhatóan idén már megmarad a szochóváltozás
A fenti változások 2023. július 1-jén lépnek hatályba és jelen állás szerint 2023. november 26-ig (az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében kihirdetett veszélyhelyzet fennálltának utolsó napjáig) alkalmazandóak. Ugyanakkor az elmúlt évek tapasztalatai szerint a Kormány több alkalommal is meghosszabbította az egyes veszélyhelyzetek időtartamát, így várhatóan idén decemberben is számolni kell a kamatjövedelmeket terhelő szochókötelezettséggel.
***
Amennyiben a szociális hozzájárulási adót érintő változásokkal kapcsolatban kérdése merül fel, a Grant Thornton adószakértői készséggel állnak az Ön és cége rendelkezésére!
Jelen hírlevelünk a megjelenése napján elérhető információk alapján és kizárólag általános tájékoztatási céllal íródott, így semmilyen tekintetben nem minősül személyre szabott adótanácsadásnak és nem is helyettesíti azt.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Komplex adótanácsadás
Megfelelő adótervezéssel a kockázatok minimalizálása mellett jelentős megtakarításokat, vagy többletbevételeket érhet el vállalata.
Átalánydíjas adótanácsadás
Keretszerződéses rendszerünk előnye, hogy ügyfelünk bármikor megkereshet bennünket adózási és számviteli kérdéseivel.
Adócompliance
Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.
Adótanácsadás
Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja.