Hírek

Költségvetési törvény – Transzferárazást érintő változások

2022. július 19-én az Országgyűlés elfogadta a Magyarország 2023. évi költségvetésének megalapozásáról szóló törvényt, amelynek van transzferárazást is érintő vonzata, mivel a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao tv) és az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art) is módosításra került benne. Jelen hírlevelünkben ezen törvénymódosítások jelentősebb pontjait foglaljuk össze.

 

Magyarországon is bevezetésre kerül a kötelező adatszolgáltatás, ezért a vállalkozásoknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk, hogy határidőre képesek legyenek adatot szolgáltatni az adóhatóság részére a kapcsolt felekkel folytatott tranzakcióikról és vélhetően azok árazásáról.

Az eddig megszokott, szokásos piaci ár és annak meghatározásánál alkalmazott módszer, valamint az azt alátámasztó tények és körülmények, bevallás benyújtásáig történő rögzítése kiegészül az állami adó- és vámhatóság felé történő adatszolgáltatási kötelezettséggel. A transzferár nyilvántartási kötelezettség hatálya alá tartozó adózó a társasági adóbevallásában a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggésben adatszolgáltatásra is köteles lesz. Az adatszolgáltatás pontos tartalmát az adópolitikáért felelős miniszter szabályozza majd a módosuló transzferár rendeletben.  A transzferárazással összefüggő adatszolgáltatási kötelezettség első alkalommal a 2022. december 31-ét követően benyújtott bevallásban keletkezik. Mivel ez számos cégcsoport esetében eredményezhet akár jelentős adófizetési többletet is a korábbi adóévekhez képest, meglátásunk szerint érdemes lehet már az éves számviteli zárás előtt megvizsgálni, hogy a jelenleg alkalmazott árazás vagy nyereség a szokásos piaci tartományhoz képest hol helyezkedik el. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szükséges adatbáziskutatást nem utólag, a társasági adóbevallás benyújtása előtti hetekben kell lefolytatni, hanem az eddigieknél jóval korábban, hogy a kapott eredmény tükrében még lehessen az árazáson vagy a nyereségen változtatni. Az érintett kapcsolt felek ugyanis a szükséges kiigazítást – a nagy összegű adó megfizetése helyett – akár egy szimpla szerződésmódosítással is rendezhetik.

 

Art módosítás következtében emelkednek a szankciók amennyiben a nyilvántartás nem, vagy hiányos adattartalommal készül el.

A jogszabály módosítás szerint a kettő millió forint helyett ötmillió forintig, ismételt jogsértésnél pedig tízmillió forintig terjedhetne a mulasztási bírság nyilvántartásonként. A mulasztási bírság visszatartó jellegének növelése érdekében a jogalkotó magasabb, az adózói kötelezettséghez igazodó mértéket írt elő.

 

Minden adózónak kötelező lesz az interkvartilis tartomány meghatározása függetlenül attól, hogy érintett-e transzferár dokumentáció készítésében.

Az interkvartilis tartomány alkalmazására vonatkozó szabályozás megújul. A módosítás szerint az interkvartilis tartományt akkor kell alkalmazni, ha a transzferár módszereket az összehasonlítható termékre, szolgáltatásra vagy vállalkozásra vonatkozó nyilvános vagy az adóhatóság által ellenőrizhető adatbázisban tárolt vagy az adóhatóság által ellenőrizhető adatok figyelembevételével alkalmazzák. Az interkvartilis tartomány meghatározása változatlan marad, azaz azt a középső tartományt kell alkalmazni, amelybe a minta elemeinek fele esik.

 

A korábbi gyakorlat a törvénymódosítást követően bekerült a jogszabályba, azaz hatályba lépést követően transzferár korrekciót a medián értékére kell elvégezni az alsó kvartilis helyett, ezért növekedhet az érintett vállalkozások adóterhe. 

A módosítás új rendelkezéseket vezet be a szokásos piaci ár meghatározására. Ez alapján, ha az alkalmazott ellenérték a szokásos piaci tartományon belül van, akkor transzferár kiigazításnak nincs helye, az ellenérték szokásos piaci árnak tekintendő. Ha az alkalmazott ellenérték a szokásos piaci tartományon kívül van, akkor főszabály szerint a mediánt kell, és kizárólag csak azt lehet szokásos piaci árként figyelembe venni, a transzferár kiigazítást erre a pontra kell elvégezni. Ez alól kivételt jelent, ha az adózó igazolja, hogy a tartományon belül egy a mediántól eltérő érték felel meg a legjobban a vizsgált ügyletnek, amely esetben a medián helyett erre az értékre kell kiigazítani. A módosuló interkvartilis szabályt és a kiigazítási pontot meghatározó rendelkezéseket, továbbá az ezekkel a változásokkal összefüggően módosítandó további szabályokat első alkalommal a 2022-ben kezdődő adóév adókötelezettsége megállapítása során kell alkalmazni.

 

Drágul az APA kérelem díja:

A szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárás díja egyoldalú eljárásban ötmillió forint, kétoldalú vagy többoldalú eljárásban nyolcmillió forint. A díj fizetésére részletfizetés vagy fizetési halasztás nem engedélyezhető.

Technikai módosítás keretében két új fogalommal bővül a Tao tv.

Szokásos piaci ár: az az ellenérték, amelyet független felek összehasonlítható körülmények esetén egymás között érvényesítenek vagy érvényesítenének.

Szokásos piaci tartomány: a már meglévő 18. § (2) bekezdésben felsorolt és változatlanul hagyott módszerek alkalmazásából származó, független felek közötti összehasonlítható ügyletek vagy összehasonlítható független vállalkozások pénzügyi adataiból álló értékek halmaza.

 

Egyéb változások:

  • Az Art. abból a célból, hogy az adóhatóság ne tegyen a később meghozandó szokásos piaci árat megállapító határozattal ellentétes megállapítást, kizárja a szokásos piaci ár megállapítása iránti eljárás alatt az adózóval szemben ellenőrzés elrendelését. A módosítás pontosítja, hogy a tilalom csak az ellenőrzéssel lezárt időszakot eredményező adóellenőrzésekre vonatkozik. Kivételt fogalmaz meg továbbá a jogalkotó kiutalás előtti ellenőrzésekről, a jogosulatlan adóvisszaigénylések, adó-visszatérítések kiszűrése, a kiutalás jogszerűségéről szóló megalapozott döntéshozatal érdekében.

  • A kisvállalati (KIVA) adóalany a szokásos piaci ár elvének alkalmazása során köteles figyelembe venni az interkvartilis tartományt és a kiigazítási pont meghatározását, amely rendelkezéseket első alkalommal a 2022. adóévre alkalmaz.

  • Transzferár nyilvántartásra nem köteles adózó összetett, bonyolult megítélésü kapcsolt ügylet esetén ezentúl kérheti a szokásos piaci ármegállapítást.

 

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban további kérdése lenne, a Grant Thornton transzferár csapata készséggel áll rendelkezésére!

 

Jelen hírlevelünk a megjelenése napjáig elérhető információk alapján és kizárólag általános tájékoztatási céllal íródott, így semmilyen tekintetben nem minősül személyre szabott adótanácsadásnak és nem is helyettesíti azt.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Transzferár-tanácsadás

Teljesen integrált transzferárazási és értékelési tanácsadói csapatunknak köszönhetően képesek vagyunk áthidalni az adózási és a pénzügyi jelentés készítési szempontok közötti különbséget.

Adótanácsadás

Adóüzletágunk a lehető legrövidebb idő alatt színvonalas, és szakmailag pontos választ ad kérdéseire. Sokrétű szolgáltatásainkból kifolyólag ügyfeleink egyedi igényeihez és üzleti céljaihoz igazított, illetve az iparági sajátosságokra optimalizált adótanácsadásokat nyújtunk.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.