Hírek

EPR-díj – Megjelent a kiterjesztett gyártói felelősségről szóló miniszteri rendelet

Mint azt korábbi hírlevelünkben ismertettük, Magyarországon 2023. július 1-től bevezetésre kerül a kiterjesztett gyártói felelősségi díj (EPR), amely mellett a környezetvédelmi termékdíj (KTD) továbbra is megmarad, annak ellenére, hogy az érintett termékek köre nagy átfedést mutat. A kettős adóztatás elkerülendő, azonban a KTD összegéből az EPR-díj összege levonhatóvá válik majd. Éppen ezért nagyon lényeges, hogy milyen KTD- és/vagy EPR-díj terhel egy-egy terméket.

Az EPR-díj mértéke 2023-ra érvényes

Az egyes termékekre vonatkozó EPR-díj mértékeket a 2023. június 2-án kihirdetett 8/2023-as energiaügyi miniszteri rendelet (a továbbiakban EM rendelet) tartalmazza a kollektív teljesítés tekintetében. Fontos hangsúlyozni, hogy az EM-rendeletben szereplő EPR-mértékek csupán 2023-ra érvényesek.

Az EPR-szabályok szerint ugyanis az EPR-díj mértéke minden évre vonatkozóan külön rendeletben kerülhet meghatározásra, ennek hiányában pedig a tárgyévet megelőző évi EPR-mértékek indexálásra kerülnek az EPR-jogszabályban meghatározott módon.

Az EPR-díjak jelentősen magasabbak a KTD-mértékeknél

Ahogyan arra számítani lehetett, az EPR-köteles körforgásos termékek kapcsán fizetendő EPR-díj mértéke 2023-ban a legtöbb termék esetében lényegesen magasabb lesz, mint az azonos, ill. hasonló termék- vagy anyagáramra vonatkozó KTD-mértékek.

Az alábbi táblázatban – a teljesség igénye nélkül – néhány példával szemléltetjük az egyes termékek EPR- és KTD-mértékének egymáshoz viszonyított arányát:

EPR-díj mértéke KTD mértéke
Körforgásos termék Ft/Kg Ft/Kg Termék- anyagáram
Műanyag csomagolás 219 57 Műanyag csomagolószer (a műanyag hordtasak kivételével)
Papír és karton csomagolás 173 19 Papír csomagolószer
Fém csomagolás 186 19 Fém csomagolószer
Fa csomagolás 19 19 Fa, természetes alapú anyagú csomagolószer
Egyéb csomagolás 129 57 Egyéb csomagolószer
Társított (kompozit) csomagolás 168 57 Társított csomagolószer (kivéve társított rétegzett italkarton)
19 Társított rétegzett italkarton csomagolószer
Hőcserélő berendezések 116 57 Hőcserélő berendezések
Képernyők, monitorok és olyan berendezések, amelyek 100 cm2 -nél nagyobb felszínű képernyőt tartalmaznak 362 57 Képernyők, monitorok és olyan berendezések, amelyek 100 cm2-nél nagyobb felszíni képernyőt tartalmaznak
Nagygépek (amelyeknek bármely külső mérete meghaladja az 50 cm-t) 124 57 Nagygépek (bármely külső méret meghaladja az 50 cm-t) a fotovoltaikus panel (fényelem, amely modullá vagy panellé van összeállítva) kivételével
Fotovoltaikus panel (amelynek bármely külső mérete meghaladja az 50 cm-t) 63 57 Fotovoltaikus panel (fényelem, amely modullá vagy panellé van összeállítva, bármely külső méret meghaladja az 50 cm-t)
Kisméretű számítástechnikai berendezések és távközlési berendezések (amelyeknek egyik külső mérete sem haladja meg az 50 cm-t) 261 57 Kisgépek (egyik külső méretük sem haladja meg az 50 cm-t)
Hordozható elem, akkumulátor 160 57 Akkumulátor (elektrolittal feltöltött vagy fel nem töltött)
Gumiabroncs 137 57 Gumiabroncs
Irodai papír 128 19 Irodai papír
Reklámhordozó papír 94 85 Reklámhordozó papír

Mint a fentiekből is látható, bizonyos termékek esetében az EPR mértéke 2023-ban majdnem tízszerese lesz a KTD-nak. Például: míg a fém, papír, illetve karton csomagolószerek KTD mértéke csupán 19 Ft/Kg, addig a papírcsomagolást terhelő EPR-díj mértéke 173 Ft/Kg lesz, a fém csomagolásé pedig 186 Ft/Kg.

A KTD-mérték talán csak az egyszer használatos, biológiailag le nem bomló hordtassak (1900 Ft/Kg) és a biológiailag lebomló műanyag hordtasak (500 Ft/Kg) vonatkozásában lesz magasabb az azonos, ill. hasonló körforgásos termék EPR-mértéknél. Azonban ahogyan a fenti táblázat is mutatja, főszabály szerint a műanyag csomagolás után az EPR-díj mértéke 219 Ft/Kg lesz, míg a műanyag hordtasak kivételével a műanyag csomagolószerek kapcsán a termékdíj általános mértéke csak 57 Ft/Kg.

Adminisztrációs kötelezettséggé válhat a KTD-bevallás

Tekintettel arra, hogy 2023-ban az EPR mértéke a legtöbb körforgásos termék esetében magasabbnak tűnik, mint az azonos, illetve hasonló termék-, illetve anyagáramok KTD-mértéke, a KTD-kötelezettség idén sok vállalkozás számára akár ki is üresedhet, csupán egy adminisztrációs kötelezettséggé válhat, amennyiben nem érintettek azon kevés termékek valamelyikével, amely esetében az EPR mértéke nem haladja meg a KTD-t.

A magasabb EPR-díj mérték azonban bizonyos termékek fogyasztói árának növekedését is eredményezheti, ha a vállalkozások beépítik az árba az új típusú közteherből eredő többletköltséget.

Lényeges azonban, hogy az egyes termékek kapcsán mind az EPR-, mind a KTD-kötelezettség keletkezése, illetve annak mértéke helyesen kerüljön meghatározásra, és az érintettek regisztráljanak a MOHU által működtetett elektronikus felületen, majd jelentkezzenek be a hulladékgazdálkodási hatósághoz.

***

Amennyiben segítségre lenne szüksége az EPR- vagy a KDT-kötelezettségek teljesítése kapcsán, forduljon szakértőinkhez bizalommal.

Jelen hírlevelünk a megjelenése napján elérhető információk alapján és kizárólag általános tájékoztatási céllal íródott, így semmilyen tekintetben nem minősül személyre szabott adótanácsadásnak és nem is helyettesíti azt.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Adótanácsadás

Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja.

Adócompliance

Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.

Átalánydíjas adótanácsadás

Keretszerződéses rendszerünk előnye, hogy ügyfelünk bármikor megkereshet bennünket adózási és számviteli kérdéseivel.

E-számlázás tanácsadás

E-számla rendszerünk az adminisztráció csökkentése mellett a számviteli folyamatok automatizációjának motorja is.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.