A Covid-19 koronavírus kapcsán kialakult nehéz körülmények miatt a legtöbb cég elsődlegesen a működés fenntartására, illetve az akadozó beszállítások miatt a termelés, szolgáltatás folytonosságára koncentrált, az élet és a gazdaság újraindításával kapcsolatos tennivalók pedig lefoglalták a vezetők figyelmét, táptalajt nyújtva ezzel a visszaéléseknek.
A visszaélésben gondolkodó elkövetők lehetőségei egyrészről bővültek, hiszen a szervezeten belül a kontrollok, ellenőrzések gyengültek, elmaradhattak bizonyos vizsgálatok, illetve a limitált lehetőségek miatt a folyamatok időbelisége leszűkült. Másfelől erősebb lett a motiváció, hiszen a kieső bevételek miatt pénzügyi nyomás nehezedik a munkavállalókra, egyes szállítókra is.
Érdemes az anyagi motivációt tágabb körben is vizsgálni, mert lehet, hogy a munkavállalónk, szállítónk családtagjának szűntek meg a bevételei a járvány okozta helyzet miatt, ami azonos nyomást gyakorol az Önök közvetlen partnerére is.
A Grant Thornton ezért azt javasolja Önöknek, hogy a gazdasági, munkaügyi problémák mellett fordítsanak megfelelő figyelmet a visszaélést megelőző kontrollok üzemeltetésére is. Tapasztalataink szerint gyakoribbá vált, hogy a beszállítók – egyes megbízások elnyerése érdekében – nem csak törvényes eszközöket vesznek igénybe, ezáltal nem minden esetben a tiszta verseny alapján kerül egy-egy beszállítói szerződés, vagy konkrét számla elbírálásra, hanem a döntést olykor csúszópénzekkel „segítik elő”.
Elképzelhető, hogy ez az Önök részéről többletmunkát igényel, de azt tanácsoljuk, hogy
- minden dokumentumot olvassanak át, véleményeztessenek ellenjegyzés előtt;
- ne engedjenek a nyomásnak, hogy azonnal, de magasabb áron szolgáltatásokat vásároljanak, vagy rendeljenek meg;
- vizsgálják meg és lehetőség szerint ellenőrizzék, hogy az igénybevett szolgáltatások elszámolása megfelelő, és ne hagyatkozzanak pusztán a teljesítési igazolás meglétére.
Kérdés esetén forduljon a GT visszaélés-megelőzési csoportjához bizalommal!
Bízunk benne, hogy tájékoztatónkat hasznosnak találta. Amennyiben további kérdése van a témával kapcsolatban, szívesen állunk rendelkezésére.