• A Grant Thornton Magyarországon
          • Grant Thornton Magyarország

            Az üzleti siker kulcsa egy átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partner támogatása. A közép-európai régió szakértőjeként vállalatunk elkötelezett a dinamikusan fejlődő szervezetek szolgálatára.

            A Grant Thornton vállalatcsoport tagjaként rálátásunk van a Közép-Európán kívüli ügyféligényekre, elvárásokra is. Úgy látjuk, hogy a vállalatok sikerét leginkább az átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partnerek alapozzák meg.

            Tanácsadóink a közép-európai régió szakértői. Cégünk szoros kapcsolatot tart fenn a régióban működő többi Grant Thornton tagvállalattal.

            Az elmúlt években a könyvvizsgálat, adótanácsadás, vagyonértékelés, Corporate Finance, számvitel és bérszámfejtés területén a Grant Thornton erős piaci pozícióra tett szert Magyarországon.

    • Értékeink
    • Elérhetőségeink
    • Referenciák
    • Könyvvizsgálat
          • Könyvvizsgálat

            • Magyar számviteli szabályok szerint elkészített éves és konszolidált éves beszámolók könyvvizsgálata
            • IFRS pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • US GAAP pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • HGB pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • Csoport jelentések könyvvizsgálata
            • Hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások könyvvizsgálata
            • Átalakulási vagyonmérlegek könyvvizsgálata
            • Társaságok teljes körű pénzügyi átvilágítása
            • Belső ellenőrzési rendszerek vizsgálata
    • Adótanácsadás
    • Adócompliance
    • Könyvelés
          • Könyvelés

            • Átfogó könyvviteli szolgáltatások nyújtása egyedi ügyféligények szerint
            • ÁFA bevallások, összesítő jelentések, INTRASTAT jelentések elkészítése
            • Statisztikai jelentések elkészítése
            • Számviteli tanácsadás
            • Beszámolók összeállítása a magyar és nemzetközi számviteli előírásoknak megfelelően
            • Közzététellel kapcsolatos feladatok ellátása
            • Jelentések elkészítése az ügyfelek igényeinek megfelelően
            • Közbenső beszámolók összeállítása, speciális beszámolási igények teljesítése, hiányzó dokumentumok pótlása
            • Pénzügyi tervezés támogatása
    • Bérszámfejtés
          • Bérszámfejtés

            • Teljes körű bérszámfejtési szolgáltatás, munkabérek, utalandó adók és járulékok számítása
            • Bérjegyzékek kezelése, bérjegyzékek online kiküldése a munkavállalóknak, jelszó védelemmel
            • Adatszolgáltatások, bevallások, bejelentések, elkészítése és küldése a hatóságok felé
            • Belépők és kilépők adminisztrációja
            • Szabadságok (kieső idők) nyomon követése, adminisztrációja
            • Munkáltatói igazolások, adóigazolások elkészítése
            • Munkaviszony megszüntetések és felmondások ügyintézése
            • Munkabérutalások
            • Adó és járulék átutalási megbízások teljesítése
            • Társadalombiztosítási ellátások igénylése, ügyintézése
            • Társadalombiztosítási kifizetőhelyi teendők ellátása
            • Hatóságok előtti képviselet egy esetleges ellenőrzés esetén
            • Kimutatások készítése
            • Bérszámfejtési, munkaügyi tanácsadás
    • Stratégiai tanácsadás
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Munkaügyi és HR-szolgáltatás
          • Munkaügyi szolgáltatásaink

            • Bérelőkészítési adminisztráció: a bérszámfejtési munka támogatása, kiesőidők, szabadságok, betegségek előzetes feldolgozása. Számfejtés input adatainak gyűjtése, előkészítése a bérszámfejtés számára.
            • Munkaidő-keret elszámolásban felmerülő feladatok kezelése. pihenőidő kiadásának figyelése, valamint a ledolgozható munkaidő maximális mértékének betartása
            • Munkaügyi személyi anyagok elkészítése, frissítése, módosítása. Felmondásokhoz szükséges dokumentációk elkészítése.
            • Igény esetén munkaerő regisztrációs feladatok, TAJ és adószám igénylés
            • Rendszeres időközönként belső ellenőrzések végzése, a feltárt hiányosságok megszüntetésére javaslat tétele.
          • HR kontakt képviselet:

            • Munkavállalói kapcsolattartás a kijelölt kommunikációs csatorna mentén a felmerülő mindennapos kérdésekre,
            • Összekötő személy kijelölése a gazdasági belső osztályok és bérszámfejtés között.
            • Állásfoglalás adása kérdéses helyzetekre vonatkozóan, rendelkezésre állás folyamatosan munkaügyi kérdésekben.
          • HR Tanácsadás:

            • HR folyamatfejlesztés, vállalati strukturális rendszerezés és munkaköri, munkaszervezési átvilágítás,. Szervezetfejlesztési tanácsadás.
            • Javadalmazási rendszerek felállítása, adó- és költségvonzatokkal, belső szabályzattal. Cafeteria és „grade” rendszer felépítés.
            • Munkaerőpiaci tanácsadás, toborzás-kiválasztás támogatása, egészen a munkaerőigény azonosításától az onboarding levezetéséig.
            • A működést segítő belső szabályozási igények felmérése és elkészítése.
    • Vagyonértékelés
          • Pénzügyi értékelések:

            • Cégértékelés
            • Immateriális javak értékelése (know how, márkanév, licence, technológia, szoftver, stb.)
            • Üzleti tervezés
            • Piaci modellezés
            • Tőkésítési ráta felépítés
            • Vételár-allokáció
            • Értékvesztés-vizsgálat (IFRS, US GAAP)
            • AMADEUS adatbázis kutatás és „benchmark” elemzés transzferárakhoz
          • Tárgyi eszközök értékelése:

            • Ingatlan értékelés
            • Gépek és berendezések értékelése
            • Hitelfedezeti értékelés
            • Független műszaki szakértés
            • Megvalósíthatósági tanulmányok
            • Műszaki átvilágítás
            • Biztosítási célú értékelések
            • Hátralévő élettartam becslése
    • Kontrolling és Vezetői jelentési rendszer
          • Kontrolling

            • Interim pénzügyi menedzsment
            • Pénzügyi rendszerek és folyamatok áttekintése
            • Kontrolling és riporting rendszer kialakítása, implementációja, működtetése
            • Üzleti intelligencia (BI) és vállalatirányítási (ERP) rendszerek bevezetésének menedzsmentje
    • Számvitel- és Adóautomatizáció
    • Transzferár-tanácsadás
          • Transzferár tanácsadás

            • Transzferár tanácsadás
            • Transzferár dokumentáció készítés
    • Whistleblowing
          • Whistleblowing

    • NIS2-tanácsadás
  • Szakértőink
  • Szakmai híreink
  • Fogalomtár
  • Rendezvény, webinárium
  • Ajánlatkérés
Hírek

Év végi adóváltozások 2024 2. rész

Az adóigazgatást érintő változások

2023. november 21-én az Országgyűlés elfogadta az egyes adótörvények módosításáról szóló T/5893., valamint a globális minimum-adószintet biztosító kiegészítő adókról és ezzel összefüggésben egyes adótörvények módosításáról szóló T/5877. sz. törvényt (a továbbiakban e kettő jogszabály együtt: „Őszi adócsomag”). Az Őszi adócsomag átfogóan módosítja a magyar adózási rendszert és számos új jogintézményt is bevezet. Hogy részletesebb és átfogóbb képet tudjunk Önöknek adni a változásokról, az Őszi adócsomagot szakmai publikációsorozat formájában dolgozzuk fel, melynek jelenlegi, második része az adóigazgatást érintő változásokat taglalja (a társasági adóról szóló első rész itt olvasható).

Az elmúlt évekhez hasonlóan, idén is elmondható, hogy az adóeljárási és adóigazgatási szabályokat érintő változások célja az adminisztráció további csökkentése és a gazdaság fehérítése.

E-pénztárgép

2024. július 1-jei hatállyal bekerülnek az adóigazgatási szabályok közé az e-pénztárgépekre vonatkozó előírások.

Az e-pénztárgép papír alapú nyugta helyett elektronikus nyugtát készít, amely a vásárlókhoz egy digitális alkalmazás használatával jut el. Az e-nyugtákat a kereskedőnek 10 évig lenne kötelező megőriznie.

Az e-pénztárgépekkel kapcsolatos mulasztások estén alapvetően a pénztárgépekkel kapcsolatos eddigi szankciókkal kell számolniuk a forgalmazóknak (10 millió forintig terjedő mulasztási bírság) és a felhasználóknak (természetes személy esetén 500 ezer forintig, nem természetes szermély esetén 1 millió forintig terjedő mulasztási bírság), azonban

  • már a felhasználó első mulasztása esetén is elrendelhető az üzlethelyiség 12 napra történő lezárása,
  • a forgalmazó 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha a hardveralapú e-pénztárgép javítását az üzemeltető jelzésének a forgalmazóhoz történő beérkezésétől számított öt napon belül nem kísérelte meg, vagy egyébként a hardveralapú e-pénztárgép szervizelésére vonatkozó kötelezettségét megsértette.

eÁfa

Az Állami adó- és vámhatóság annak esedékességétől számított 15. napjáig nem ellenőrizheti a megbízható adózó által az eÁfa rendszer gépi interfész alkalmazásával benyújtott áfabevallását. Ez alól csak akkor lehet kivételt tenni, ha a rendelkezésre álló adatok alapján megalapozottan feltételezhető, hogy az adózó a bevételét eltitkolja, vagy adóelszámolásához hamis bizonylatokat használ fel.

Az eÁfa rendszer további előnyeként bevezetésre kerül, hogy nem kell önellenőrzési pótlékot felszámítani, ha az adózó áfabevallását az eÁfa rendszer gépi interfész alkalmazásával nyújtotta be és a bevallás benyújtásától, vagy amennyiben az korábbi, akkor a bevallás esedékességétől még nem telt el 15 nap.

A nagy összegű adóhiánnyal / adótartozással rendelkező adózók listája

Szigorodnak a nagy összegű adóhiánnyal és nagy összegű adótartozással rendelkező adózók nyilvános közzétételére vonatkozó szabályok: az Őszi adócsomag alapján a jövőben kizárólag a vállalkozási tevékenységet végző természetes személyek, a csőd- vagy felszámolási eljárás, ill. kényszertörlés alatt nem álló jogi személyek és egyéb szervezetek adatait tehetné csak közzé az adóhatóság.

Ezen túlmenően a jövőben csak azok kerülhetnének fel az említett listára, akik esetében az adóhiány / adótartozás összege meghaladja a 100 millió Ft-ot, amely jelentősen szűkítené az érintettek körét (jelenleg ez a küszöbérték jogi személyek esetében 100 millió, természetes személyek esetében pedig 10 millió Ft). Újdonság, hogy az állami adó- és vámhatóság 8 napon belül kérelemre törli az adózót a nyilvános listáról, amennyiben a fizetési kötelezettségét maradéktalanul teljesítette.

Az állami adó- és vámhatóság honlapján a fenti listák kapcsán elérhető lekérdezési lehetőség már csak a 2014. december 31-ét követően, de a 2021. június 10-ét megelőzően keletkezett adatokra szűkül.

Az önkormányzati adóhatóság kapcsán (helyi adó esetén) 100 ezer Ft-ról 500 ezer Ft-ra nőtt a nyilvánosságra hozatal határa, továbbá – ebben az esetben is – kizárólag vállalkozási tevékenységet végző természetes személy, jogi személy és egyéb szervezet esetében alkalmazható.

Csoportos társasági adóalanyiság

A jelenlegi szabályozás szerint a tevékenységét év közben kezdő társaság a csoportos társasági adóalanyhoz való csatlakozás engedélyezésére irányuló kérelmét a NAV-hoz történő bejelentkezéssel egyidejűleg nyújthatja be.

Az Őszi adócsomag ezen enyhít: a NAV-hoz történő bejelentkezéstől számított 30 nap áll majd ezen társaságok rendelkezésére.

Adóellenőrzési szabályok

Egy jogutód cég esetében a jogelőd adókötelezettségeire is kiterjedő adóellenőrzés határideje 120 napra növekszik abban az esetben, ha a vizsgált időszakban, illetve annak egy részében valamelyik jogelőd a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók körébe tartozott. Ugyan jelenleg is 120 nap a vonatkozó határidő legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók esetében, de egyéb cégek esetében – főszabály szerint – csak 90 nap (és előfordulhat, hogy a jogutód már nem tartozik a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók közé).

A jelenlegi szabályok szerint a végelszámolás esetén benyújtandó tevékenységet záró adóbevallás ellenőrzésének megállapításait tartalmazó jegyzőkönyvvel szemben észrevételnek nincs helye. Az Őszi adócsomag ezt enyhíti, mégpedig úgy, hogy a jegyzőkönyvvel szemben, annak átadását, kézbesítését követő 8 napon belül lehet észrevételt tenni.

Adóvégrehajtási szabályok

Kimondásra kerül, hogy amennyiben az adóhatóság a jövedelemletiltást jogosulatlanul nyújtotta be, akkor a jövedelemletiltás teljesítése napjától a jogosulatlanul beszedett adó, illetve költségvetési támogatás visszatérítése napjáig a késedelmi pótlékkal (jegybanki alapkamat kétszerese) azonos mértékű kamatot köteles fizetni.

2024. július 1-jétől az adóhatósági végrehajtás során lefoglalt vagyontárgyakat (ingóságok és ingatlanok egyaránt) egy új módon, bizományi szerződés keretében is értékesítheti az állami adó- és vámhatóság, amennyiben feltételezhető, hogy az így elérhető vételár magasabb, mint amit árverésen, vagy elektronikus árverésen várhatóan el lehet érni.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Adótanácsadás

Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja.

Adócompliance

Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.

Átalánydíjas adótanácsadás

Keretszerződéses rendszerünk előnye, hogy ügyfelünk bármikor megkereshet bennünket adózási és számviteli kérdéseivel.

NAV eÁFA-tanácsadás

Segítjük vállalatát az új NAV eÁFA-rendszerre való felkészülésben.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.