• A Grant Thornton Magyarországon
          • Grant Thornton Magyarország

            Az üzleti siker kulcsa egy átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partner támogatása. A közép-európai régió szakértőjeként vállalatunk elkötelezett a dinamikusan fejlődő szervezetek szolgálatára.

            A Grant Thornton vállalatcsoport tagjaként rálátásunk van a Közép-Európán kívüli ügyféligényekre, elvárásokra is. Úgy látjuk, hogy a vállalatok sikerét leginkább az átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partnerek alapozzák meg.

            Tanácsadóink a közép-európai régió szakértői. Cégünk szoros kapcsolatot tart fenn a régióban működő többi Grant Thornton tagvállalattal.

            Az elmúlt években a könyvvizsgálat, adótanácsadás, vagyonértékelés, Corporate Finance, számvitel és bérszámfejtés területén a Grant Thornton erős piaci pozícióra tett szert Magyarországon.

    • Értékeink
    • Elérhetőségeink
    • Referenciák
    • Könyvvizsgálat
          • Könyvvizsgálat

            • Magyar számviteli szabályok szerint elkészített éves és konszolidált éves beszámolók könyvvizsgálata
            • IFRS pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • US GAAP pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • HGB pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • Csoport jelentések könyvvizsgálata
            • Hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások könyvvizsgálata
            • Átalakulási vagyonmérlegek könyvvizsgálata
            • Társaságok teljes körű pénzügyi átvilágítása
            • Belső ellenőrzési rendszerek vizsgálata
    • Adótanácsadás
    • Adócompliance
    • Könyvelés
          • Könyvelés

            • Átfogó könyvviteli szolgáltatások nyújtása egyedi ügyféligények szerint
            • ÁFA bevallások, összesítő jelentések, INTRASTAT jelentések elkészítése
            • Statisztikai jelentések elkészítése
            • Számviteli tanácsadás
            • Beszámolók összeállítása a magyar és nemzetközi számviteli előírásoknak megfelelően
            • Közzététellel kapcsolatos feladatok ellátása
            • Jelentések elkészítése az ügyfelek igényeinek megfelelően
            • Közbenső beszámolók összeállítása, speciális beszámolási igények teljesítése, hiányzó dokumentumok pótlása
            • Pénzügyi tervezés támogatása
    • Bérszámfejtés
          • Bérszámfejtés

            • Teljes körű bérszámfejtési szolgáltatás, munkabérek, utalandó adók és járulékok számítása
            • Bérjegyzékek kezelése, bérjegyzékek online kiküldése a munkavállalóknak, jelszó védelemmel
            • Adatszolgáltatások, bevallások, bejelentések, elkészítése és küldése a hatóságok felé
            • Belépők és kilépők adminisztrációja
            • Szabadságok (kieső idők) nyomon követése, adminisztrációja
            • Munkáltatói igazolások, adóigazolások elkészítése
            • Munkaviszony megszüntetések és felmondások ügyintézése
            • Munkabérutalások
            • Adó és járulék átutalási megbízások teljesítése
            • Társadalombiztosítási ellátások igénylése, ügyintézése
            • Társadalombiztosítási kifizetőhelyi teendők ellátása
            • Hatóságok előtti képviselet egy esetleges ellenőrzés esetén
            • Kimutatások készítése
            • Bérszámfejtési, munkaügyi tanácsadás
    • Stratégiai tanácsadás
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Munkaügyi és HR-szolgáltatás
          • Munkaügyi szolgáltatásaink

            • Bérelőkészítési adminisztráció: a bérszámfejtési munka támogatása, kiesőidők, szabadságok, betegségek előzetes feldolgozása. Számfejtés input adatainak gyűjtése, előkészítése a bérszámfejtés számára.
            • Munkaidő-keret elszámolásban felmerülő feladatok kezelése. pihenőidő kiadásának figyelése, valamint a ledolgozható munkaidő maximális mértékének betartása
            • Munkaügyi személyi anyagok elkészítése, frissítése, módosítása. Felmondásokhoz szükséges dokumentációk elkészítése.
            • Igény esetén munkaerő regisztrációs feladatok, TAJ és adószám igénylés
            • Rendszeres időközönként belső ellenőrzések végzése, a feltárt hiányosságok megszüntetésére javaslat tétele.
          • HR kontakt képviselet:

            • Munkavállalói kapcsolattartás a kijelölt kommunikációs csatorna mentén a felmerülő mindennapos kérdésekre,
            • Összekötő személy kijelölése a gazdasági belső osztályok és bérszámfejtés között.
            • Állásfoglalás adása kérdéses helyzetekre vonatkozóan, rendelkezésre állás folyamatosan munkaügyi kérdésekben.
          • HR Tanácsadás:

            • HR folyamatfejlesztés, vállalati strukturális rendszerezés és munkaköri, munkaszervezési átvilágítás,. Szervezetfejlesztési tanácsadás.
            • Javadalmazási rendszerek felállítása, adó- és költségvonzatokkal, belső szabályzattal. Cafeteria és „grade” rendszer felépítés.
            • Munkaerőpiaci tanácsadás, toborzás-kiválasztás támogatása, egészen a munkaerőigény azonosításától az onboarding levezetéséig.
            • A működést segítő belső szabályozási igények felmérése és elkészítése.
    • Vagyonértékelés
          • Pénzügyi értékelések:

            • Cégértékelés
            • Immateriális javak értékelése (know how, márkanév, licence, technológia, szoftver, stb.)
            • Üzleti tervezés
            • Piaci modellezés
            • Tőkésítési ráta felépítés
            • Vételár-allokáció
            • Értékvesztés-vizsgálat (IFRS, US GAAP)
            • AMADEUS adatbázis kutatás és „benchmark” elemzés transzferárakhoz
          • Tárgyi eszközök értékelése:

            • Ingatlan értékelés
            • Gépek és berendezések értékelése
            • Hitelfedezeti értékelés
            • Független műszaki szakértés
            • Megvalósíthatósági tanulmányok
            • Műszaki átvilágítás
            • Biztosítási célú értékelések
            • Hátralévő élettartam becslése
    • Kontrolling és Vezetői jelentési rendszer
          • Kontrolling

            • Interim pénzügyi menedzsment
            • Pénzügyi rendszerek és folyamatok áttekintése
            • Kontrolling és riporting rendszer kialakítása, implementációja, működtetése
            • Üzleti intelligencia (BI) és vállalatirányítási (ERP) rendszerek bevezetésének menedzsmentje
    • Számvitel- és Adóautomatizáció
    • Transzferár-tanácsadás
          • Transzferár tanácsadás

            • Transzferár tanácsadás
            • Transzferár dokumentáció készítés
    • Whistleblowing
          • Whistleblowing

    • NIS2-tanácsadás
  • Szakértőink
  • Szakmai híreink
  • Fogalomtár
  • Rendezvény, webinárium
  • Ajánlatkérés
Hírek

2024-től jön az eÁFA

A NAV 2024-ben indítja el az eÁFA-rendszert, ami hosszabb távon jelentősen átalakítja az áfa-bevallás ma ismert folyamatát. Ennek áttekintését és megértését szeretnénk segíteni a cikkünkkel.

A NAV eÁFA nem egy új projekt

2021-ben már megkísérelte az adóhivatal egy kiajánlott áfa-bevallást biztosító szolgáltatás kialakítását, de ez akkor végül meghiúsult. Az újraindított fejlesztés legfontosabb céljai továbbra is, hogy:

  • segítse az automatizált megoldások elterjedését az áfa-bevallások előkészítéséhez és beküldéséhez kapcsolódó folyamatokban,
  • kevesebb hibás bevallás kerüljön benyújtásra, ezáltal egyszerűsödjön az ellenőrzés és csökkenjen az ellenőrzések száma
  • tovább csökkenjen Magyarországon az áfa-rés.

2024 elején élesedik az új rendszer

Hónapok óta zajlanak a belső tesztelések, amit a következő hetekben várhatóan folyamatosan megnyitnak majd az adózók szélesebb köre előtt is, így egyre többen tudják majd maguk is kipróbálni ezt az új adóhatósági szolgáltatást.
2024-től pedig mindenki számára elérhető lesz az új elektronikus áfa-rendszer, akik Magyarországon adóköteles tevékenységet végeznek. Az adóhivatal tájékoztatása alapján a 2024. év első áfa-bevallásai már az új rendszerben is benyújthatóak lesznek, ami a gyakorlatban egy február eleji használatot vetít előre.

Tovább növekedik a NAV „adattó”

Az adóhivatal a kötelező online számla-adatszolgáltatáson, az online pénztárgépek adatszolgáltatásán és a vámhatározatok nyilvántartásán keresztül már jelenleg is az üzleti tranzakciók áfa releváns adatainak széles körével rendelkezik, szinte valós idejű rálátással. A NAV eÁFA rendszer ezeket a meglévő adatokat egészíti ki a hozzájuk kapcsolódó könyvelési információk bekérésével, amelyek szintén a NAV adattót gazdagítják.

Két új út is nyílik az áfa-bevallás teljesítéséhez

Az új rendszer egyelőre opcionálisan lesz használható az ÁNYK alkalmazás mellett, de nem titkolt célja az adóhivatalnak, hogy néhány éves távlatban ez utóbbit teljesen kivezesse és már csak az eÁFA rendszeren keresztül érkező adatokra támaszkodjon.

A jelenleg használt ÁNYK mellett a NAV két új utat is kínál az eÁFA rendszerrel, figyelembe véve a kisebb és nagyobb adózók eltérő igényeit és lehetőségeit.

  1. A kisebb adózók egy online hozzáférésen keresztül, egy webes portálra bejelentkezve férhetnek hozzá az aktuális időszakra vonatkozó áfa adataikhoz, és itt módosíthatják és egészíthetik ki az esetleg hiányzó tranzakciós adatokat. Az áfa-bevallástervezet megtekintése és elfogadása is ugyanitt történik meg. Ezen túlmenően a cégek számára egy valós időben frissülő, tájékoztató jellegű áfa-pozíció is elérhető lesz ezen a felületen.
  2. A nagyobb adózók egy gép-gép kapcsolaton (M2M) keresztül férhetnek hozzá az adóhatóság által biztosított technológiai szolgáltatásokhoz. Az ő esetükben az áfa-bevallás előkészítése és tervezetének áttekintése, elfogadása várhatóan a meglévő könyvelő vagy vállalatirányítási rendszereikbe integrálva fog megvalósulni, ezért ezen a felületen a könyvelő program és az elektronikus áfa-rendszer közötti egyszerű adatcserére is lehetőség nyílik.

Mindkét esetben a felhasználók ugyanazokat a főbb funkciókat érhetik el:

  • dinamikusan futtathatnak számlaszintű áfa-analitika vizsgálatokat az esetleges hibák kiszűrése és megoldása érdekében;
  • letölthetővé válik számukra az adóhivatal által kiajánlott bevallástervezet, amit vagy elfogadhatnak, vagy egy újabb analitika feltöltésével újraszámoltathatnak az adóhivatallal.

Sztenderd adókódok és előzetes validáció

Az új eÁFA rendszer egyik legfontosabb újítása, hogy egy sztenderd adó-kódkatalógust is kialakított az adóhivatal annak érdekében, hogy a cégek ezek alkalmazásával is elvégezzék az analitika sorok besorolását.

A másik pedig az áfaanalitikák előzetes validációja. Ennek során nemcsak azok formátuma és struktúrája kerül vizsgálatra, de az abban szereplő adatok és a közöttük fennálló összefüggések is. Nagyon hasznos funkciónak ígérkezik az adózók számára, hogy az analitikában szereplő adatok még azok forrásával, a NAV adattóban szereplő bizonylatokon szereplő adatokkal is összevetésre kerülnek majd.

Az eÁFA rendszer részeként kínált analitikai eszközök célja, hogy automatizálható eszközöket biztosítson arra, hogy az áfa-bevallásokban felmerülő esetleges hibákat és eltéréseket a cégek kiszűrhessék, okaikat megértését és javíthassák azokat, még az arra épülő adóbevallás benyújtása előtt

Az M-lapok halála?

Az eÁFA rendszer jogszabályi hátterét az őszi adócsomag teremti meg, amely elfogadása még folyamatban van. A legutolsó adóhivatali kommunikáció alapján azok a cégek, akik a jövőben az eÁFA rendszerben kezelik bevallásaikat, mentesülnek a belföldi összesítő jelentések (M-lapok) rendszeres elkészítésének kötelezettsége alól.

Az ismerkedés mehet, az átállás még korai

Az új technológiára való átállást egyelőre még hátráltatja, hogy induláskor nem fogja támogatni az önellenőrzéseket. Az eÁFA rendszerben várhatóan csak 2024 második felétől lehet önellenőrzéseket beküldeni és előszőr csak 2025 elejétől biztosít majd teljes körű funkcionalitást, onnantól teremtik meg benne a soron kívüli bevallások támogatását is.

Érdemes lesz ugyanakkor időben elindulni az eÁFA rendszer megismerésével és várható hatásainak és a benne lévő lehetőségek felmérésével, mert az új NAV eÁFA rendszer több ponton is felülírja azt, ahogyan jelenleg az áfa-bevallásról gondolkodunk.

Aki pedig jövőre tervezi a vállalatirányítási rendszerének felülvizsgálatát, esetleg cseréjét, annak mindenképpen érdemes már a NAV eÁFA követelményeit is számításba vennie.

Felértékelődnek a pontos adatszolgáltatások

Várhatóan annyira lesz majd eredményes a NAV eÁFA az adminisztráció elleni küzdelemben, amennyire pontosak lesznek a forrásként felhasznált adatok. Az adatszolgáltatások tisztításra irányuló adóhivatali törekvések több éves múltra nyúlnak vissza, az új elektronikus áfarendszer megnyitásával ezek jövőre újabb lendületet vehetnek.

Paradigmaváltás előtt állunk

Az új NAV eÁFA-rendszer több ponton is felülírja azt, ahogyan jelenleg az áfabevallásokról gondolkodunk. Mivel még több nyitott kérdés is övezi ezt az adóhatósági innovációt, ezért arra számítunk, hogy a következő év a könyvelők, a tanácsadók és a szoftverfejlesztők számára elsősorban még az ismerkedésről fog szólni.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Számvitel- és Adóautomatizáció

Platformfüggetlen digitális alkotóműhely, ahol a technológiai és tanácsadói kompetenciák együttesen biztosítják az értékteremtő innovációt.

Adatkapcsolat létrehozása adóhatósági rendszerekkel

Külső modulok alkalmazása lehetővé teszi, hogy a meglévő vállalatirányítás rendszerben ne kelljen változásokat végezni, ezzel egyszerre csökkentve a lokális megfeleléshez szükséges fejlesztések kockázatát, költségét és időráfordítását.

Elmaradt számla adatszolgáltatások pótlása, hibás jelentések utólagos javítása

Az automatizált megoldásunk előnyös alternatívája lehet a NAV Online Számla portálon történő, utólagos kézi adatszolgáltatásnak.

NAV eÁFA-tanácsadás

Segítjük vállalatát az új NAV eÁFA-rendszerre való felkészülésben.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.