• A Grant Thornton Magyarországon
          • Grant Thornton Magyarország

            Az üzleti siker kulcsa egy átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partner támogatása. A közép-európai régió szakértőjeként vállalatunk elkötelezett a dinamikusan fejlődő szervezetek szolgálatára.

            A Grant Thornton vállalatcsoport tagjaként rálátásunk van a Közép-Európán kívüli ügyféligényekre, elvárásokra is. Úgy látjuk, hogy a vállalatok sikerét leginkább az átfogó ismeretekkel és sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező partnerek alapozzák meg.

            Tanácsadóink a közép-európai régió szakértői. Cégünk szoros kapcsolatot tart fenn a régióban működő többi Grant Thornton tagvállalattal.

            Az elmúlt években a könyvvizsgálat, adótanácsadás, vagyonértékelés, Corporate Finance, számvitel és bérszámfejtés területén a Grant Thornton erős piaci pozícióra tett szert Magyarországon.

    • Értékeink
    • Elérhetőségeink
    • Referenciák
    • Könyvvizsgálat
          • Könyvvizsgálat

            • Magyar számviteli szabályok szerint elkészített éves és konszolidált éves beszámolók könyvvizsgálata
            • IFRS pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • US GAAP pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • HGB pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata
            • Csoport jelentések könyvvizsgálata
            • Hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások könyvvizsgálata
            • Átalakulási vagyonmérlegek könyvvizsgálata
            • Társaságok teljes körű pénzügyi átvilágítása
            • Belső ellenőrzési rendszerek vizsgálata
    • Adótanácsadás
    • Adócompliance
    • Könyvelés
          • Könyvelés

            • Átfogó könyvviteli szolgáltatások nyújtása egyedi ügyféligények szerint
            • ÁFA bevallások, összesítő jelentések, INTRASTAT jelentések elkészítése
            • Statisztikai jelentések elkészítése
            • Számviteli tanácsadás
            • Beszámolók összeállítása a magyar és nemzetközi számviteli előírásoknak megfelelően
            • Közzététellel kapcsolatos feladatok ellátása
            • Jelentések elkészítése az ügyfelek igényeinek megfelelően
            • Közbenső beszámolók összeállítása, speciális beszámolási igények teljesítése, hiányzó dokumentumok pótlása
            • Pénzügyi tervezés támogatása
    • Bérszámfejtés
          • Bérszámfejtés

            • Teljes körű bérszámfejtési szolgáltatás, munkabérek, utalandó adók és járulékok számítása
            • Bérjegyzékek kezelése, bérjegyzékek online kiküldése a munkavállalóknak, jelszó védelemmel
            • Adatszolgáltatások, bevallások, bejelentések, elkészítése és küldése a hatóságok felé
            • Belépők és kilépők adminisztrációja
            • Szabadságok (kieső idők) nyomon követése, adminisztrációja
            • Munkáltatói igazolások, adóigazolások elkészítése
            • Munkaviszony megszüntetések és felmondások ügyintézése
            • Munkabérutalások
            • Adó és járulék átutalási megbízások teljesítése
            • Társadalombiztosítási ellátások igénylése, ügyintézése
            • Társadalombiztosítási kifizetőhelyi teendők ellátása
            • Hatóságok előtti képviselet egy esetleges ellenőrzés esetén
            • Kimutatások készítése
            • Bérszámfejtési, munkaügyi tanácsadás
    • Stratégiai tanácsadás
    • Tranzakciós tanácsadás
    • Munkaügyi és HR-szolgáltatás
          • Munkaügyi szolgáltatásaink

            • Bérelőkészítési adminisztráció: a bérszámfejtési munka támogatása, kiesőidők, szabadságok, betegségek előzetes feldolgozása. Számfejtés input adatainak gyűjtése, előkészítése a bérszámfejtés számára.
            • Munkaidő-keret elszámolásban felmerülő feladatok kezelése. pihenőidő kiadásának figyelése, valamint a ledolgozható munkaidő maximális mértékének betartása
            • Munkaügyi személyi anyagok elkészítése, frissítése, módosítása. Felmondásokhoz szükséges dokumentációk elkészítése.
            • Igény esetén munkaerő regisztrációs feladatok, TAJ és adószám igénylés
            • Rendszeres időközönként belső ellenőrzések végzése, a feltárt hiányosságok megszüntetésére javaslat tétele.
          • HR kontakt képviselet:

            • Munkavállalói kapcsolattartás a kijelölt kommunikációs csatorna mentén a felmerülő mindennapos kérdésekre,
            • Összekötő személy kijelölése a gazdasági belső osztályok és bérszámfejtés között.
            • Állásfoglalás adása kérdéses helyzetekre vonatkozóan, rendelkezésre állás folyamatosan munkaügyi kérdésekben.
          • HR Tanácsadás:

            • HR folyamatfejlesztés, vállalati strukturális rendszerezés és munkaköri, munkaszervezési átvilágítás,. Szervezetfejlesztési tanácsadás.
            • Javadalmazási rendszerek felállítása, adó- és költségvonzatokkal, belső szabályzattal. Cafeteria és „grade” rendszer felépítés.
            • Munkaerőpiaci tanácsadás, toborzás-kiválasztás támogatása, egészen a munkaerőigény azonosításától az onboarding levezetéséig.
            • A működést segítő belső szabályozási igények felmérése és elkészítése.
    • Vagyonértékelés
          • Pénzügyi értékelések:

            • Cégértékelés
            • Immateriális javak értékelése (know how, márkanév, licence, technológia, szoftver, stb.)
            • Üzleti tervezés
            • Piaci modellezés
            • Tőkésítési ráta felépítés
            • Vételár-allokáció
            • Értékvesztés-vizsgálat (IFRS, US GAAP)
            • AMADEUS adatbázis kutatás és „benchmark” elemzés transzferárakhoz
          • Tárgyi eszközök értékelése:

            • Ingatlan értékelés
            • Gépek és berendezések értékelése
            • Hitelfedezeti értékelés
            • Független műszaki szakértés
            • Megvalósíthatósági tanulmányok
            • Műszaki átvilágítás
            • Biztosítási célú értékelések
            • Hátralévő élettartam becslése
    • Kontrolling és Vezetői jelentési rendszer
          • Kontrolling

            • Interim pénzügyi menedzsment
            • Pénzügyi rendszerek és folyamatok áttekintése
            • Kontrolling és riporting rendszer kialakítása, implementációja, működtetése
            • Üzleti intelligencia (BI) és vállalatirányítási (ERP) rendszerek bevezetésének menedzsmentje
    • Számvitel- és Adóautomatizáció
    • Transzferár-tanácsadás
          • Transzferár tanácsadás

            • Transzferár tanácsadás
            • Transzferár dokumentáció készítés
    • Whistleblowing
          • Whistleblowing

    • NIS2-tanácsadás
  • Szakértőink
  • Szakmai híreink
  • Fogalomtár
  • Rendezvény, webinárium
  • Ajánlatkérés
Hírek

Februártól növekszik az EPR-díj utáni áfa!

Mint azt korábbi hírlevelünkben megírtuk, a MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (továbbiakban: MOHU) a kiterjesztett gyártói felelősségi díj (továbbiakban: EPR) adatszolgáltatások alapján két bizonylatot állít ki az EPR-díj fizetésére kötelezett vállalkozásoknak, egyet az MOHU-t illető EPR-díjrészéről, egyet pedig az önkormányzatnak járó EPR-díjrész kapcsán.

A 2023. III. negyedévi EPR- adatszolgáltatások vonatkozásában a MOHU még az önkormányzatot megillető EPR-díjrészről áfa nélküli számviteli bizonylatot küldött a belföldi adóalanyoknak, és csak a MOHU-t illető összegről állított ki olyan számlát, amelyben 27% áfa is felszámításra került.

Változik az önkormányzatokat megillető EPR-díj áfaszempontú megítélése

2023. IV. negyedévtől azonban a MOHU már mind az önkormányzatot megillető EPR-díjrészről, mind a MOHU-t illető EPR-díjrészről egy-egy 27%-os áfás számlát küld a belföldi adóalanyok részére.

A MOHU a számlázással kapcsolatos változásról az alábbiakat tette közzé honlapján 2024. február 21-én:

„A Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint a Pénzügyminisztérium közös állásfoglalásában tájékoztatta a MOHU Zrt.-t arról, hogy a gyártók által a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-nek fizetendő, de az önkormányzatokat megillető EPR díj az általános forgalmi adózás tekintetében szolgáltatásnyújtás ellenértékének minősül.

A NAV-PM közös állásfoglalásnak megfelelően a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. a belföldön székhellyel vagy EPR díjfizetési kötelezettséggel érintett telephellyel rendelkező gyártók részére az önkormányzatokat megillető EPR díjról 2024. 02. 01-től 27% ÁFA felszámításával állítja ki a számláit, míg a belföldön székhellyel vagy érintett telephellyel nem rendelkező gyártók – tekintettel arra, hogy esetükben a szolgáltatásnyújtás teljesítési helye az ÁFA tv. értelmében nem Magyarország – részére kiállított számláink ÁFA-t nem tartalmaznak.”

Bár a fentiek alapján ezentúl a teljes EPR-díj áfáját meg kell finanszírozniuk a belföldi gazdálkodóknak, azonban azok számára, akik áfalevonási joggal rendelkeznek, ez csupán likviditási szempontból lehet érdekes. A MOHU számlái alapján ugyanis a belföldi gazdálkodók áfabevallásukban főszabály szerint levonásba helyezhetik az előzetesen felszámított áfa összegét.

A MOHU fenti tájékoztatása azt is egyértelműsíti, hogy a külföldi székhelyű, de Magyarországon EPR-fizetésre kötelezett gazdálkodók részére a MOHU áfa felszámítása nélkül állítja majd ki számláit. A külföldi székhelyű vállalkozásoknak pedig a saját országaik előírásai szerint kell majd eljárniuk a hozzáadott érték adó (továbbiakban: HÉA) tekintetében. Az Európai Unióban székhellyel rendelkező vállalkozásoknak így a fordított adózás szabályai szerint maguknak kell majd felszámítaniuk a HÉÁ-t a nemzeti előírásaik szerint, illetve ennek megfelelően válhatnak jogosulttá levonásba helyezni az általuk megállapított HÉA összegét.

Az alapján, hogy a NAV-PM közös állásfoglalása ugyanazon jogszabályi előírásokon alapul, amelyek hatályban voltak 2023. III. negyedévében is, így elképzelhető, hogy az EPR-adóalanyok hamarosan helyesbítő számlákat kapnak majd a MOHU-tól.

***

Amennyiben az EPR- vagy termékdíj-előírásokkal kapcsolatban további kérdése lenne, esetleg bizonytalan abban, hogy az Ön cége miképpen érintett e két kötelezettséggel, adószakértőink készséggel állnak Ön és cége rendelkezésére!

Jelen hírlevelünk a megjelenése napján elérhető információk alapján és kizárólag általános tájékoztatási céllal íródott, így semmilyen tekintetben nem minősül személyre szabott adótanácsadásnak és nem is helyettesíti azt.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Adótanácsadás

Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja.

Adócompliance

Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.

Átalánydíjas adótanácsadás

Keretszerződéses rendszerünk előnye, hogy ügyfelünk bármikor megkereshet bennünket adózási és számviteli kérdéseivel.

Komplex adótanácsadás

Megfelelő adótervezéssel a kockázatok minimalizálása mellett jelentős megtakarításokat, vagy többletbevételeket érhet el vállalata.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.