Hírek

Év végi adóváltozások 2024 6. rész

2023. november 30-án kihirdetésre került az egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LXXXIII. törvény, valamint a globális minimum-adószintet biztosító kiegészítő adókról és ezzel összefüggésben egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban e kettő jogszabály együtt: „Őszi adócsomag”).

Az Őszi adócsomag átfogóan módosítja a magyar adózási rendszert és számos új jogintézményt is bevezet. Hogy részletesebb és átfogóbb képet tudjunk Önöknek adni a változásokról, az Őszi adócsomagot szakmai publikációsorozat formájában dolgozzuk fel, melynek jelenlegi, hatodik része a globális minimumadó szabályokról szól (a társasági adóról szóló első rész itt, az adóigazgatásról szóló második rész itt, az Áfáról szóló harmadik rész itt, az Szja-, Tb- és Szocho-változásokról szóló rész itt, az egyéb adókról szóló rész pedig itt olvasható)

Az Európai Unió vonatkozó (2022/2523. sz.) irányelvével összhangban immár a magyar jogrendbe is bekerült az utóbbi évek egyik legnagyobb horderejű nemzetközi adóváltozása, a globális minimumadó.

A legnagyobb cégeket érinti a globális minimumadó

A korábbi évtizedek gyakorlata szerint számos cég használta ki a lehetőséget, hogy az egyes szabályozások kiskapuit megtalálva olyan országokban fizesse meg adóterheit, ahol ez számára anyagilag a legkedvezőbb.

A globális minimumadót mint koncepciót azon akarat hozta létre, hogy az egyes államok megakadályozzák, hogy a nagy nemzetközi vállalatok (jellemzően, de nem kizárólagosan a digitális tevékenységet folytató, technológiai mamutcégek, mint pl. az Apple, a Facebook, vagy a Google) úgy alakítsák adóilletőségüket, hogy olyan országokban adózzanak nyereségük után, ahol a legkevesebb adót kell megfizetniük.

Ez visszaköszön a globális minimumadó „személyi hatályában” is: a szabályozás ugyanis kizárólag a 750 millió euró (kb. 285 milliárd Ft) éves bevétel feletti vállalatcsoportokat érinti (ezt a végső anyavállalat konszolidált pénzügyi beszámolója szerint kell megállapítani), és a 2024-es, illetve 2025-ös adóévektől lesz majd alkalmazandó.

A 750 millió eurós határt az adóévet megelőző 4 évre vonatkozóan kell vizsgálni: ha ezt az értékhatárt legalább 2 évben átlépi egy vállalatcsoport, akkor köteles lesz az adókötelezettsége megállapításánál a minimumadószabályokat is figyelembe venni.

Mentesség a globális minimumadó alól

A törvény meghatároz számos olyan entitást, amelyek kizárt szervezetnek minősülnek, és így mentességet élveznek a globális minimumadó alól.

A vállalatcsoportnak a minimumadót csak azon országokban kell megfizetnie, amely – a koncepció szóhasználatában – alacsony adóterhelésű államnak minősül, de csak abban az esetben, ha a csoport valamelyik tagjának (nem feltétlenül az anyavállalatnak) az adóilletősége itt található. Ha egy vállalatcsoportnak nincs olyan csoporttagja, amelyik ilyen államban bír adóilletőséggel, akkor ez a vállalatcsoport teljes egészében mentesül a minimumadó megfizetése alól.

Alacsony adóterhelésűnek az az állam minősül, ahol az adóilletőséggel bíró csoporttag nyereségét terhelő tényleges adómérték alacsonyabb, mint a globális minimumadóként elfogadott 15%-os adómérték.

A nyereséget terhelő tényleges adómérték megállapításánál nem csak a társasági adót kell vizsgálni, hanem minden olyan adónemet, ami a számviteli szempontból jövedelemnek vagy nyereségnek tekintett összegeket terheli („lefedett adók”). Magyarországon lefedett adónak minősül különösen a társasági adó (TAO: 9%),a helyi iparűzési adó (HIPA: max. 2%), az innovációs járulék (0,3%) és az energiaellátók jövedelemadója (2023-ban átmenetileg 41%). Ezen adónemek összesített mértéke és a minimumként definiált 15% közötti különbség kerül majd kivetésre a globális minimumadó szabályai szerint.

A globális minimumadó megállapításának szabályai

A minimumadó-szabályozás 3 fajta módszert határoz meg az adókülönbözet beszedésére vonatkozóan az alábbi sorrendben:

  • az elismert belföldi kiegészítő adót (Qualified Domestic Minimum Top-Up Tax; „QDMTT”; 2024. január 1-jétől), amelyet az aluladóztatás országa szedhet be,
  • a jövedelem-hozzászámítási szabályt (Income Inclusion Rule; „IIR”; 2024. január 1-jétől), amelyet az anyavállalat országa alkalmazhat; és
  • az aluladóztatott kifizetések szabályát (Undertaxed Profit Rule; „UTPR”; 2025. január 1-jétől) amelyet a csoporttagok országai alkalmazhatnak, amennyiben az anyavállalat országa nem vezette be az IRR szabályokat, vagy az anyavállalat kizárt szervezet.

A ténylegesen fizetendő adókötelezettség mellett a szabályozás lehetővé teszi a halasztott adók figyelembevételét is, melyhez kapcsolódóan a magyar számviteli törvény is módosult, melyről korábbi hírlevelünkben már beszámoltunk.

Az országonkénti jelentéshez (Country-by-Country Report; CbCR) hasonlóan a minimumadó esetén is évenkénti bejelentési kötelezettség terheli majd a csoporttagokat (az adóév kezdőnapjától számított 12 hónapon belül), míg az adóbevallást és az esetleges fizetési kötelezettséget az adóév utolsó napját követő 15 hónapon belül kell teljesíteni a 2024-es, átmeneti év kivételével, amikor ez a határidő a 18. hónap végéig tolódik ki.

A szabályozás több ponton is lehetőséget biztosít speciális elszámolásokra, mentességekre, melyek jelentősen befolyásolhatják a vállalkozások adóterhelését. Mindemellett a korábbi adókedvezmények is érvényben maradnak, azonban ezek nem minősülnek elismert adókedvezménynek.

Szeretne többet tudni 2024 legfontosabb adóváltozásairól? Vegyen részt Client Day 2024 rendezvényünkön és hallgassa meg szakértőink előadásait a témában!

Érdekel a Grant Thornton Hungary Client Day 2024 rendezvénye!

* * *

A szabályozás ugyan csak a legnagyobb árbevételű cégeket terheli, számukra azonban jelentős adminisztratív teherrel (is) jár majd. Amennyiben bizonytalan a feltételekben, az országspeficikus mentességekben, esetleg szeretné szakemberekre bízni a globális minimumadó adminisztrációját, adószakértőink készséggel állnak Ön és cége rendelkezésére!

Jelen hírlevelünk a megjelenése napjáig elérhető információk alapján és kizárólag általános tájékoztatási céllal íródott, így semmilyen tekintetben nem minősül személyre szabott adótanácsadásnak és nem is helyettesíti azt.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Adótanácsadás

Az adózási szabályok összetettsége és rendszeres változása nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a KKV-kat és a magánszemélyeket is folyamatos kihívás elé állítja, különösképpen akkor, ha tevékenységüket nemzetközi szinten végzik.

Adócompliance

Adóüzletágunk számos területen áll rendelkezésére adócompliance szolgáltatásaival a telefonos problémamegoldástól kezdve egészen komplex kalkuláció- és bevalláskészítéséig.

Átalánydíjas adótanácsadás

Keretszerződéses rendszerünk előnye, hogy ügyfelünk bármikor megkereshet bennünket adózási és számviteli kérdéseivel.

Komplex adótanácsadás

Megfelelő adótervezéssel a kockázatok minimalizálása mellett jelentős megtakarításokat, vagy többletbevételeket érhet el vállalata.

Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel

Hírlevél

Tájékozódjon a szakma legfrissebb híreiről!

Feliratkozás

Olvassa el korábbi híreinket és elemzéseinket.